Petroliums komfur

Jeg har netop overtaget en sejlbåd med en optimus 155 primus. Har gaskomfur i den tidligere båd. Det første indtryk efter at have tændt petroliumskomfuret op er at det er lidt risikabelt at anvende, og sviner en del indtil det er ordentligt varmt.
Hvis I har erfaringer med petroliumsprimusser vil jeg meget gerne høre om dem.
Tips og tricks modtages med begejstring.

Venlig hilsen
Niels Larsen
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En Optimus brænder er OK, -- hvis du sørger for at forvarme godt, min ½-1 min, samt holder brænderhoved med dyse rent.
Du bør bruge den reneste olie, du kan købe.

I modsætning til gas er der en minimal eksplosionsfare.

Mvh.
bodker

Brug søge funktionen her på siden...
For nogen tid siden´var vi netop igennem hvordan forskellige typer af petroleumsbrændere virker og skal opvarmes.

Det eneste vi ikke kom omkring var vist at dysen kan/skal renses med en lille nål engang imellem.

MVH Njord
Hvis det er et Optimus komfur, hvor der skal pumpes tryk på olien, lige over brænderen, så er de ulovlige, og forsikringen dækker ikke hvis et sådant er installeret i båden. Jeg har selv købt et brugt Wallas varmeplade masseplader, men fås også i keramisk plade, og fordelen ved dette system er, at ilden ikke blæser ud, og der pumpes kontinuerligt hele tiden olie op fra en beholder, så der kun max er 0,1 liter olie oppe ad gangen Hilsen Erik :shock:
Citat:
Søfartsstyrelsens tekniske forskrift nr. 3 af 2. april 2003; Teknisk forskrift om F-gasanlæg og kogeapparater til sprit eller petroleum i skibe

Afsnit B Kogeapparater til sprit eller petroleum

Regel 13 Installation
.1 Apparater til sprit under tryk må ikke anvendes.

.2 Sikkerhedsafstanden til brændbart materiale, som vist i bilag 3, skal overholdes.

.3 Apparaterne skal være forsvarligt fastgjort i væsketæt bakke af ikke-brændbart materiale med 25 mm kant.

.4 Brændstof skal opbevares i originalemballager, og der må højst være 6 liter sprit om bord.

Citat slut.

Forvarm i 1 til 2minutter så sviner den ikke (Otimus brænderen)
Der er ikke nævnt noget om petroliums/oliebrænder skulle være ulovligt at anvende i fritidsfartøj hvis det er korrekt installeret.
Hilsen
TON
Er denne forskrift også gældende for lystfartøjer ???
Jeg ved det ikke, men hvis det er tilfældet er der givet vis mange der ikke lever op til kravene.
Personligt har jeg sprit i en special beholder af alu. med en speciel hældetud der aktiveres med en finger på en ventil. Den spilder man ikke med og dunken er noget sikrere end den plast dunk hvor spritten normalt leveres i.
Spritten bruger jeg godtnok kun til min "trangia" i forbindelse med vandre ture osv. Men hvis jeg havde en spritbrænder i min båd ville jeg også anvende denne dunk til sprit.

MVH Njord
Annonce
Endnu Citat:

Regeloversigt; Fritidsfartøjer under 24 m, herunder udlejningsfartøjer - 2004
Regelgrundlag
1998-11-19 Nr. 5 ; Udlejningsfartøjer m.v.
Gælder for alle skibe der anvendes til formålet (udlejning uden fører).

1995-12-15 Nr. 11; Fritidsfartøjers bygning og markedsføring m.v.
Gælder for alle fritidsfartøjer bygget efter den 16. juni 1996 (ikke udlejning).


Øvrige Konstruktive Bestemmelser
2003-04-02 Nr. 3; F-gasanlæg og kogeapparater til sprit eller petroleum i skibe

Installationer af F-gasanlæg og for nye installationer af kogeapparater til sprit eller petroleum i alle skibe uanset størrelse og fartområde.

2000-04-10 Nr. 4 ; Opbevaring af kloakspildevand i mindre fartøjer.
Skibe med en bruttotonnage under 400 henholdsvis skibe godkendt til befordring af under 15 personer.

1992-10-14 Nr. 848; Redningsveste i mindre fartøjer.
Gælder for alle skibe der ikke i henhold til andre forskrifter er pålagt at medføre redningsvest.

1983-12-30-FSK-nr-380; Konstruktion af lanterner.
Gælder for alle skibe.


Citat slut.

Yderlig oplysninger kan ses på Søfartsstyrelsens Hjemmeside :
under punktet love og regler.

Hilsen
TON
Som jeg forstår det gælder det for nye instalektioner. og alle instalektioner for skibe/både nyere end 1996.
Så der er fortsat en mængde ældre både der ikke nødvendigvis er omfattet 100% af disse regler.

Men derfor er det da bestemt fornuftigt at man forholder sig aktivt til sikkerheds risiko ombord på skibet.

Bla. stiller forsikringsselskaberne krav om en pulverslukker på 2 kg.
Det er ganske fornuftigt. Men af bitter erfaring vil jeg anbefale at man tager den med hjem om vinteren når båden er på land...
Jeg har oplevet hvor meget svinerei det giver når disse 2kg fint fint pulver fordeles rund i hele skibet. Går i forbindelse med fugten og nærmest ætser sig ind alle mulige steder... Det er bestemt ikke for sjov at gørre rent bagefter... OK pulveret havde siddet i ca 1 måned inden jeg opdagede ad der var lavet hærværk på min båd. ( der var intet synligt at se på pressenning osv. Men indvendigt var der temmelig svinsk.. )

Sikkerhed frem for alt.

Lær noget om navigation og det at føre et skib inden du begiiver dig til søs!!

MVH Njord
Jeg har selv været ejer af en Optimus 155 og syntes at det er noget af det mest sikre Komfur der kan værer i en båd, Førhen var det da også det mest anvendte komfur i mange fiskekuttere m.m.
I dag bruger jeg også Optimus på mine camping turer !
At det soder er som andre skriver fordi der ikke er blevet varmet ordentligt op med sprit først. Men kan også skyldes at apparatet trænger til nye dysser. Men nu vi lige er indde på sprit opvarmningen, så har jeg for en del år siden fundet ud af at bruge brændpasta istedet for flydende sprit. Det er sådan noget gulligt gelè agtigt stads som bla. kan købes i Jem & Fix til de hersens haveblus. Der er et lille minus ved brugen, det efterlader en slagge i bunden af den skål til opvarmning men er let at skrabe ud med en træpind e.l. Til gengæld er det væsentligt mere sikkert at bruge frem for flydende sprit.
Husk dog også at rense dysen og så vidt jeg husker er det noget du gør ved at dreje ventilen helt rundt så kommer der nemlig en rensenål op nede fra undersiden af dyssen, dette skal gøres inden du pumper tryk på petroliums beholderen. Husk også at tage trykket af beholderen når du er færdig med at bruge Optimussen.

V.h. Håndværkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis