Skabslåge løst

Hej herinde. Jeg har en køkkenlåge som er gået løs ved nederste hængsel. Træet/MDF er porøst og omkring skruerne som det også ses på billederne. Naboskabet bagved er til indbygningskøleskab.

Har I nogle gode råd til hvad jeg bør gøre hvor for at få det fixet ordentligt? Mine egne overvejselser har gået på at få skåret et kvadratisk stykke ud med alt det porøse mdf og skære et tilsvarende stykke med noget ordentlig træ, og bagefter lime og skrue det fast og skrue hængslet fast igen. Men er sikker på at der findes bedre og nemmere løsninger?

Pft
Nazim



MVH Nazim
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ser ud som om der er væg bag hængslet.
Hvis det er en væg der kan bære en rawlplug ville jeg simpelthen bore igennem skabssiden, og videre ind i væggen.
Derefter montere passende rawlplug, og så montere hængsel/låge med en passende skrue.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Ellers findes er reperationsplader i rustfrit stål, de kan bruges både til korpus og til låger.
Maler man det hvidt efterfølgende, ser det ok ud til korpusset.
(men ellers er der mange andre ting folk har haft held med, tændstikker i hullerne sammen med lin,bore op og lime en dybel i, bagepulver og sekundlim osv)


Vi prøver igen, i morgen --
Når naboskabet er til køleskab kunne du også bore helt igennem og montere 2 små bræddebolte i hængslerne. Ellers ville jeg nok bruge den reparationsplade Jens har foreslået.

Søren O
Hej alle tak for svarene. Vil dette være en ok måde at løse det på så: jeg fjerner det porøse MDF, fylder ud med kemisk træ og markere huller op til hængslerne. Borer 2 nye huller i det kemiske træ og kommer 2 stk propper i disse med lim - herefter kan hængsler blot skrues direkte i proppen uden plug? vil det være overkill at lægge reparationspladen ovenpå og skrue igennem denne? 


MVH Nazim
Nas29 skrev den 07-03-2025 14:21:40

Hej alle tak for svarene. Vil dette være en ok måde at løse det på så: jeg fjerner det porøse MDF, fylder ud med kemisk træ og markere huller op til hængslerne. Borer 2 nye huller i det kemiske træ og kommer 2 stk propper i disse med lim - herefter kan hængsler blot skrues direkte i proppen uden plug? vil det være overkill at lægge reparationspladen ovenpå og skrue igennem denne?

Jeg tror ikke det vil holde, men jeg har aldrig prøvet den metode.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Har aldrig brugt til at sætte et hængsel fast i, men har brugt 2 komponent autospartel til lignende problemer, bare træet er tørt kunne det være en mulighed..

Vi prøver igen, i morgen --
Der findes utallige gode metoder til at løse det problem. Nogle sværere end andre.
Her kan du se alle mulige metoder, og hvordan de udføres i praksis.
Hængsel reparation​​​

Kurt B. Andersen
kurta skrev den 07-03-2025 23:04:42

Der findes utallige gode metoder til at løse det problem. Nogle sværere end andre.
Her kan du se alle mulige metoder, og hvordan de udføres i praksis.
Hængsel reparation

Nu er det så på korpus og ikke lågen. Bedste bud er hjælpepladen. Kemisk træ kan også fungere da det kan spartles og trykkes på en lodret flade, men begrænset holdbarhed da det er en filter med begrænset styrke.

Det er iøvrigt spånplade og ikke mdf det er lavet af.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 07-03-2025 23:30:19

kurta skrev den 07-03-2025 23:04:42

Der findes utallige gode metoder til at løse det problem. Nogle sværere end andre.
Her kan du se alle mulige metoder, og hvordan de udføres i praksis.
Hængsel reparation

Nu er det så på korpus og ikke lågen. Bedste bud er hjælpepladen. Kemisk træ kan også fungere da det kan spartles og trykkes på en lodret flade, men begrænset holdbarhed da det er en filter med begrænset styrke.

Det er iøvrigt spånplade og ikke mdf det er lavet af.

/BOFH 

 Hej igen. Jeg har lige bestilt en reparationsplade, men skal jeg ikke gøre noget ved den porøse del ved og omkring hullet først? Som fx at bore dem lidt ud og komme propper i? Eller er det ligemeget når jeg bruger reparationspladen? Bh nazim 


MVH Nazim
BOFH - Princippet er det samme om det er låge eller korpus, og i mit link er der også vist rep. af korpus.
Nas29 - Jeg ville også reparere det porøse område, selv om der bruges reparationsplade.
Om man så gør det med propper, lus eller kemisk træ er  lidt hiphap, når bare man gør det ordentligt. Bedste metode kan afhænge af, hvor stor skaden er. Hvis du vil bruge propper, skal du være sikker på, at de kun støder op til helt fast område, og ud fra billeder ser det ud til, at der så skal være ret store propper.
Hvis du bruger lus (den metode du selv beskriver i dit første indlæg), skal den passe meget nøjagtigt, og du skal ikke regne med at kunne skrue den fast, da skaden nok går så dybt ned, at der kun vil være et tyndt stykke tilbage, som man ikke kan skrue i. Men hvis lusen passer og en god gang trælim, så vil det også kunne holde.

Kurt B. Andersen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også