Urokkelig 3/4" prop

Jeg skal have en ny offeranode i solvarmebeholderen og regner jeg med at den gamle sidder ovenpå beholderen under en 3/4" prop. Så jeg skal liiiige have proppen skruet op, så jeg kan se på forholdene. Måske også bruge hullet til at få noget myresyre ned til at tage det værste af kalkophobningerne?

Men den sidder ca. 20 cm nede og blandt rør og ekspansionsbeholder. Den sidder fast og det er svært at få ordentligt fat.
Det bedste ville være at skaffe en topnøgle med 17mm firkantet hul, men sådan en har jeg forsøgt at google mig frem til uden held.
På billedet kan den ses lige foran ekspansionsbeholderen.
Nogle ideer til, hvordan jeg kan få kalorius skruet af?

2 ældre huse at tage sig af - keder mig aldrig.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske du har en slagnøgle - sådan en til at skifte hjul med ? Måske du kan forlænge med en stang fra et topnøglesæt ?
Du kan bruge en top med 12 kanter. Størrelsen finder du selv. Så kan du forsøge med en skraldenøgle.

fase
Jeg ville nu også forsøge med en 12 kantet top..

Men du kan godt købe en top med 17 mm firkant, men er skrækkelig dyr da det er en slagtop, og en speciel vare. Link
Men skal du bruge den, så ring og hør om ikke de kan sælge den billigere, måske de gerne vil af med den  

Vi prøver igen, i morgen --
Takker - jeg kører ud for at skaffe en 19mm 12-kantet top. Så krydser jeg fingre for, at de fire hjørner på proppen kan holde til det. Vi får se...

Tak til jer! En 19 mm 12-kantet fungerede. Strammede et nøk, så kom den løs.
Men skuffende nok ser det ikke ud til at offeranoden har hængt nede i det hul, eller også er den 100% spist.
Det er en beholder fra Jysk Solvarme fra omkring 1995, og jeg kan ikke finde nogen tegning af beholderen. Når jeg tager beklædningen af, er det ikke oplagt hvor den sidder. Som i slet ikke. Laver måske et nyt spørgsmål om den sag lidt senere.
Tak igen for hjælp. 

Annonce
Hvid der er plads til offeranoden sætter du den bare i. Den vil virke uanset placering.

Søren O
Tak Søren O. Ja, næste step er at få fjernet noget kalk, så jeg kan se, om den åbning jeg har nu kan komme i konflikt med den øverste spiral eller om jeg må gå ind et andet sted.
Jeg tænker også at i værste fald kan jeg vel klippe en leddelt anode op og simpelthen dumpe stykkerne ned i tanken. 

Det hjælper ikke at dumpe anoden i tanken. Der skal være elektrisk forbindelse mellem anode og tank. På nogle anoder er denne forbindelse ført ud gennem proppen, og skal så tilsluttes beholderen et andet sted. Dermed kan man afmontere ledningen, og så måle hvor meget strøm der går gennem ledningen. Dette tal er så et udtryk for hvor meget anode der er tilbage. Bl.a. Metro bruger systemet i deres varmtvandsbeholdere.

Søren O
OK, det giver mening. Med svag hukommelse om min batterilære i kemi, gætter jeg på at det så er ilten i vandet der flytter magnesium fra anoden til katoden i tankens stål? Så er kredsen sluttet. Eller hvad?
Jeg må se om jeg kan få en leddelt anode til at hænge ned gennem hullet, så. Men først, kalken. 
Takker igen!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis