Olie af træbord(igen)

Jeg har et relativt nyt massivt egetræs bord, som jeg har behandlet med noget ædeltræ olie. Der opstod nogle pletter for nogle uger siden, som nok skyldtes nogle dårlige dækservietter. 

Jeg endte med at bruge en fugtig skuresvamp til at gnubbe pletterne væk. Men nu er der opstået blege plamager efterfølgende, sikkert fordi det oprindelige olielag er gnubbet væk. 

Jeg har forsøgt at oliere plamagerne på ny og lade olien hærde i en uge, men så snart jeg tager (nye) dækservietter i brug, kan jeg se på undersiden at de har suget olien op og de hvide plamager er tilbage.

Så længe jeg ikke lægger noget på de steder efter jeg oliere, har bordet den rigtige farve. Hvordan kan jeg få olien til at blive i bordet?

På billederne kan man se hvordan dækservietterne ser ud, der er læder på overfladen og noget tekstil agtigt på undersiden, de mørke plamager på dækservietterne indikerer at den har suget olien fra bordet, da undersiden er lysegrå.

Plamagerne på bordet kan ikke fanges på kamera.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da olien primært består af mineralsk olie og ikke tørrende planeolier så vil den nok aldrig "hærde" helt ligesom fx linolie eller olier solgt som "bordpladeolie" (fra TripTrap, Faxe osv).

Så du kan nok ikke undgå at sugende ting som dækservietter med tiden vil suge lidt af olien til sig.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Når man oliere træ, skal det virke tørt i overfladen efter behandling. Det skal egentligt ikke tørre op, men blot opsuges af træet. Man skal gnide på det med en klud eller hvad man nu bruger til det føles tørt. Hvis det er nødvendigt kan man gentage behandlingen flere gange.  
GodeVen skrev den 12-03-2025 16:06:40

Når man oliere træ, skal det virke tørt i overfladen efter behandling. Det skal egentligt ikke tørre op, men blot opsuges af træet. Man skal gnide på det med en klud eller hvad man nu bruger til det føles tørt. Hvis det er nødvendigt kan man gentage behandlingen flere gange.  

Tørrende olier som lindolie og tungolie tørrer op - eller dvs. de polymeriserer og danner en barriere der ikke fedter. Men det gør mineralske olier desværre ikke og derfor vil olie løbende blive frigivet fra træet. Specielt ved vask eller sugend eunderlag som servietter, bomuldsuge mm. Begge typer dog trænger delvist ned i træet. SÅ tænekr bestemt at problemet her består i en olie der ikke er super egnet til en bordplade.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Den olie der er på billedet er en de anbefalede hos ILVA, da vi købte bordet.

Første gang vi olierede bordet virkede det fint. Det er kun efter at jeg olierede det igen efter jeg var nødt til at fjerne pletterne, at det smitter så meget.

Jeg har også en oliebelanding der består af 30% jomfru lindolie og 70% terpentin, ​kan jeg bruge det i stedet? ​Det er en rest jeg fik af en mand som var ude og behandle vores nye altan.
Jeg kan ikke fortælle hvilken olietype der er den bedste. Selv ville jeg til et spisebord anvende olie egnet til madvarer fx Junckers Køkken-bordpladeolie. Men det har næppe ret stor betydning.
Annonce
For en del år siden oliebehandlede jeg et mahogni bord med rå linolie det tog over et år før et stykke papir ikke trak olie op. Jeg ville osse som Gode Ven foreslår gå med noget køkkenbordsolie som hærder op i løbet af ca et døgn.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg har brugt en blanding af linolie og terpentin til vedligeholdelse af en træbordplade i mit badeværelse. Enten med en 3M skuresvamp eller blot en klud. Jeg har altid gnedet så meget på bordpladen, at den føltes næsten tør efter behandling - jeg kunne stryge en let hånd over bordpladen uden at det kunne ses på bordet bagefter.    
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis