Ingen strøm på vaskemaskine

Hej.
Jeg har virkelig dummet mig. Monterede en ny vaskemaskine i mit sommerhus. Klippede stikket, og monterede i udtaget. Problemet er, at jeg ikke tjekkede spændingen. Der var en blå 0, sort fase, og gulgrøn jord. Det skulle være lige til. Man havde blot ændret den blå til en fase. Dermed fik maskinen 400v. Den startede fint, men efter 5 min lød en lille skrald, og automatsikringen slog fra. Nu er maskinen gået i sort. Intet liv. Er der en sikring eller er den bare død?
Det er en AEG LWR724P94P  vaskemaskine / tt i en.
Mvh René 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En fase må gerne være blå, og nullen skal efter de ny regler være blå.
Det er ingen sikring men vaskemaskinen, der er gået sig en tur. Det er elektronikken og måske andet, der er gået sig en tur. Prøv at spørge AEG om det kan betale sig at reparere. Jeg gætter på en pris på omkring 3000 kr.

fase
Hej S Fabrin.
Ja det regnede jeg også med. Hvis styreprintet er brændt af koster det ca 1500 kr. , oh så er jeg ikke sikker på, at det er nok. En ny maskine ca 4500, så den ryger nok til skrot😩😩😩😩
Alt elektrisk i maskinen kan være brændt af. I praksis er det nok kun noget af det, men sikkert så meget at det kan betale sig at reparere.

Hvis du har et elektrisk diagram af maskinen kan vi gætte på hvad der er brændt af. Desværre kan fx noget der tilsluttet hovedprintet når at brænde af inden hovedprintet. Så man kan ikke være sikker, at der skal flere dele til.

Man kan også skille maskinen ad, blot se efter noget der er brændt af. Man skal også måle på alle andre komponenter (varmelegeme, pumpe mm), og se om det ser fornuftig ud. Det kræver selvfølgelig lidt viden. Og igen, man ikke være sikker på at man har købt nok dele første gang.

De fleste ville nok købe en ny.
Det kunne tænkes at udtaget oprindeligt var beregnet til elradiator. Så er det naturligt med 400 V 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
GodeVen skrev den 06-03-2025 17:48:05

Alt elektrisk i maskinen kan være brændt af. I praksis er det nok kun noget af det, men sikkert så meget at det kan betale sig at reparere.

Hvis du har et elektrisk diagram af maskinen kan vi gætte på hvad der er brændt af. Desværre kan fx noget der tilsluttet hovedprintet når at brænde af inden hovedprintet. Så man kan ikke være sikker, at der skal flere dele til.

Man kan også skille maskinen ad, blot se efter noget der er brændt af. Man skal også måle på alle andre komponenter (varmelegeme, pumpe mm), og se om det ser fornuftig ud. Det kræver selvfølgelig lidt viden. Og igen, man ikke være sikker på at man har købt nok dele første gang.

De fleste ville nok købe en ny.

Tak for svar. Jeg tvivler nu på at pumpe varmelegeme pumpe o.a. er brændt af. De har jo på intet tidspunkt haft spænding

Annonce
Hvis hovedprintet er brændt af kan du ikke være sikker på at andre dele har fået 400V. Hvis vandpumpen er styret af elektronik til 230V (fx en triac) kan 400V ødelægge elektronikken, så der bliver sendt 400 V ud til pumpen, selvom styringen ikke har tændt for pumpen. Det er derfor man skal være forberedt på at mere er ødelagt end man først tror.

Syntes lige, at jeg vil fortælle om min vaskemaskine og hvordan det gik. Jeg pillede hovedprintet ud af maskinen. Der var en varistor og en kondensator der var brændt af. Købte nye, og nu spiller den igen. Intet andet er brændt af. Varistoren virker som en slags sikring ved overspænding.
Alt i alt ikke så slemt, som nogle / en herinde mente.
God dag.
René 
Det er helt fint at du giver tilbagemelding om fejlen, og hvad der var skadet. Normalt er varistoren (VDR modsand) beregnet til at tage kortvarige spændingsspidser. Du har så været heldig her.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis