Vindstop af gamle døre

Hej :)

Jeg skal til at renover mit hus og i den anledning skal jeg have lavet vindstop, for at forhåbenligt stoppe vinden for at blæse ind på isoleringen

Mit spørgsmål er så...
Kan jeg lave vindstop af gamle papdøre (har en hel del, som gamle ejer lod stå) og hvis ja, hvor holdbart vil det være vs. "Alm" vindstop med osb plader osv...
Eller skal mulvarpen op, og have fat i osb plader osv???
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan overhovedet ikke se hvordan du kan bruge gamle døre til at lave vindstop af, men det er måske bare min fantasi der er begrænset. Du skal købe en rulle vindstop og skyde det på med hæfteklammer, det er meget nemmere og bedre og ikke særligt dyrt.
Med vindstop forventer jeg du mener i tagkonstruktionen og ikke i en træfacade. 
Det ville godt kunne lade sig gøre at bruge finerpladerne i en celledør, men alene det voldsomt forøgede tidsforbrug ved at stå og skille dem ad, og besværlig fastgørelse ville være nok til jeg ville droppe ideen.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy:

Ja det er i tagfoden...
Og hvorfor skille døren af???
Jeg snakker om at bruge døren som den er og så bare skære den ud i mål der passer mellem spær fagene
Perhans:
Se på døren som en alm plade...
2 finer plader med pap i mellem
Jeg har haft nogle gamle klassiske brune papdøre liggende som hylder i et uopvarmet, men tæt skur.
De blev på få år overgroet af skimmel, samt der gik noget borebilleagtig i dem så de begyndte at drysse.
Ved ikke om det kan sammenlignes, men jeg ville nok vælge en anden løsning.

Bare kald mig BBB 
Annonce
Yorky skrev den 05-03-2025 22:30:11

Perhans:
Nyere pap døre er blot masonit, som ikke er særlig velegnet til varierende fugt og temperatur, de gamle døre er krydsfiner eller anden møbelplade, som sikkert er bedre. Til tagfods udluftning kan jeg godt se ideen med at bruge hulrummet som udluftning, men pappet skal jo væk så, og passer bredden? Jeg brugte selv nogle 6 mm genbrugs krydsfiner plader til dette, men de færdige tagfods løsninger er dog noget nemmere at arbejde med, og bruges vist også af firmaer der efterisolerer med bl.a indblæsning.

Big Bam Boo skrev den 06-03-2025 08:22:53

Jeg har haft nogle gamle klassiske brune papdøre liggende som hylder i et uopvarmet, men tæt skur.
De blev på få år overgroet af skimmel, samt der gik noget borebilleagtig i dem så de begyndte at drysse.
Ved ikke om det kan sammenlignes, men jeg ville nok vælge en anden løsning.

Ja okay, så er det nok sikreste at bruge noget andet end mine papdøre...

cdp skrev den 06-03-2025 08:42:23

Perhans:
Nyere pap døre er blot masonit, som ikke er særlig velegnet til varierende fugt og temperatur, de gamle døre er krydsfiner eller anden møbelplade, som sikkert er bedre. Til tagfods udluftning kan jeg godt se ideen med at bruge hulrummet som udluftning, men pappet skal jo væk så, og passer bredden? Jeg brugte selv nogle 6 mm genbrugs krydsfiner plader til dette, men de færdige tagfods løsninger er dog noget nemmere at arbejde med, og bruges vist også af firmaer der efterisolerer med bl.a indblæsning.

Ja har godt set på de løsninger, og lige ledes vindspærre...

Men håbede på at jeg kunne bruge de papdøre, men som bbb beskriver,  så er det nok ikke en god ide alligevel...

Så må lede videre, og ender nok med at jeg må lave dem selv..
Da spærafstand er forskellige på huset, bliver det en jungle at skulle bruge f.eks. winwin plader ​
Yorky skrev den 06-03-2025 13:12:12

cdp skrev den 06-03-2025 08:42:23

Perhans:

Ja har godt set på de løsninger, og lige ledes vindspærre...

Men håbede på at jeg kunne bruge de papdøre, men som bbb beskriver,  så er det nok ikke en god ide alligevel...

Så må lede videre, og ender nok med at jeg må lave dem selv..
Da spærafstand er forskellige på huset, bliver det en jungle at skulle bruge f.eks. winwin plader
Regn lidt på prisen for dit projekt ift. Osb 3 plader. ​ex. denne​​​
Det afgørende er en fornuftig tæt sluse, så ventilation/kulde ikke går ind i isolering. 

Husk også at du stort set intet spild har med fer/not plader, et par lasker til at holde det sammen er fint nok mht tæthed når det kun er til vindspærre.
Et alternativ kan være en hård isoleringsbatt man sætter fast med pu-skum.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis