Jeg købte for et par år siden nogle brugte vinduer hos en forhandler på fyn. De stod listet som 3-lags tophængte og passede perfekt til vores sommerhusrenovering. De har altid været ret tunge at åbne og der var nogle ting der undrede mig ved dem. Skrev til Velfac sidste år da irritationen med den var på sit højeste og oplyste model nr osv (v200 fra 2002). De påpeger så at det er 2-lags sidehængte vinduer.
Nåh.. men så der meget der giver god mening. Desværre er det en udgået model så det kunne ikke hjælpe.
Alt er i lod og vage, de lukker fint tæt osv.
Jeg har nu været i kontakt med IPA beslag, centrumbeslag og et par andre. Ingen har åbenbart en form for beslag jeg kan montere som kan hjælpe med at "løfte" vinduet så det ikke er så fandens tungt at åbne og her tænker jeg også så det kan bruges som flugtvej.
Har mod på at modificere ting og er handy nok, så hvad har I af ideer eller er der et produkt jeg har oversæt?
Ville helst undgå noget stort og grimt monteret i karm der skubber + det svært at montere noget på selv vinduet. Kan det virkelig passe der ikke findes andet en friktionsbremser (som ikke umiddelbart er noget der hjælper med at løfte)?
Har overvejet om jeg kan tage et alm topstyret vinduesbeslag og modificere sådan et (fjerne top vinklen af beslaget så det kun monteres i siden), men jeg har ikke viden/erfaring om den type og om det faktisk hjælper med at løfte eller om det kun er pga måden det pivoterer på, at det virker.
Håber nogen af jer kreative hoveder kan give et besyv med :)
Udskiftning af vinduerne til "rigtige" tophængte eller topstyrede havde selvfølgelig været en løsning, men der er vi ikke lige pt.