udvidelse af krybekælder

Nuværende hus
Vi er ved at strippe et hus fra 1950'erne, så kun ydervæggene, vinduer, døre og taget er tilbage. På nuværende tidspunkt har vi en krybekælder der måler 70 centimer i højden. krybekælderen skal fyldes og vi får samtidig lagt gulvvarme. 

Vi har dog en drøm om at grave yderligere ned, så der er plads til vinopbevaring. "Vinkælderen" ønskes at være i runde tal 2x2x2. De to vægge der er tættest på husets fire vægge er henholdsvis 1 og 2 meter fra ydervæggene. 

Jeg har i denne forbindelse to punkter jeg er nervøs for inden jeg starter udgravningen. 

1. Hvis jeg graver under sokkel højden (hvilket jeg vil komme til), vil huset så være i fare for at skride, når nu kælder hullet jeg graver ikke er større (meget af hvad jeg har læst om kælderudgravning omhandler hele kældre i hele huset og ikke et "lille" hul som mit). Udgravningen vil foregå i etaper af maks 50x50 centimeter ad gangen. 

2. Hvad gør jeg hvis jeg støder på vand? jeg kan ud fra DinGeo se at huset ikke lægger i en lavning og at den modellerede gennemsnitlige grundvandsdybde er 1.2 meter på adressen. Hvis jeg møder vand har jeg intentioner om at stoppe udgravningen, lukke hullet og ​droppe vinkælderen. Hvis jeg støder på vand, hvordan lukker jeg dog hullet bedst og ​bør jeg uanset om jeg støder på vand eller ej gøre mig yderligere overvejelser i forbindelse med en evt. ​pumpe? 

​På forhånd tak for jeres input, fra ​nyudklækkede ​husejer. 
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja du skal understøbe en meter af gangen, når du graver under soklen.

Lav en prøve boring med et jordbor, lidt dybere end din kælder skal være, så er det jo nemt at fylde op, hvis grundvandet står for højt.

Ender du med at lave kælderen skal du nok have noget dræn rundt, og evt en pumpebrønd.

Min nabo har lige støbt nyt gulv i hele huset, her var planen også en vinkælder, men her var grundvandet ret højt, så det opgav han. (huset ligger ellers ret højt, men derfor kan grundvandet jo godt stå højt.)

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis