Hvad er de her plader? Er det hvide asbest?

Hej folkens.

Jeg har de her panelplader op langs trappeopgangen i huset. De ligner de der cigarkasse/bodegaplader, med forskellige breder stave med spor imellem.

Jeg er bare lidt opmærksom på at det er hvidt i sporet - ikke noget jeg på den måde vil mene kan være maling, da de ellers kun har været malet røde og ellers tapetseret som på billederne.

Men kan det være asbestplader beklædt med træ finer? Jeg læser mig til at Asbestolux kan være “gråhvid evt beklædt med træfiner eller plast laminat” inde på Asbesthuset.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
"Asbestplader beklædt med træ finer" - det har jeg godt nok aldrig hørt om. Plader med finer hele vejen rundt vil være af træ, for at undgå sprækker i hjørnerne, når det arbejder i forhold til temperatur og fugtighed.

Hvis der var asbest inden i, var det også ligegyldigt, så længe den ikke er brækket.
Velkommen til.
Jeg tænker også at det er "bodegaplader" du har.
Mit gæt er at man har kørt en gang spartelmasse ud over sporene, inden man har sat vævet på for at få en glat bund.
Men hvis du er meget nervøst anlagt kan du jo få levet en analyse af "det hvide" for at se om det er asbest.   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
GodeVen skrev den 04-03-2025 12:30:08

"Asbestplader beklædt med træ finer" - det har jeg godt nok aldrig hørt om. Plader med finer hele vejen rundt vil være af træ, for at undgå sprækker i hjørnerne, når det arbejder i forhold til temperatur og fugtighed.

Hvis der var asbest inden i, var det også ligegyldigt, så længe den ikke er brækket.

Lidt overordnet kan man jo sige at ting kan godt eksistere uden man har hørt om dem ;-) Derfor er SBi/ATs og Asbesthusets ressourcer det man bør forholde sig til ved sanering. Udover dette vil materialer med asbest også forvitre med tiden hvilket er grunden til man fidner asbest omkring byggematerialer der ellers umiddelabrt ser intakte ud.

@Træboret
Hvad er det på billederne der er bekymring omkring? Måske du kan uddybe lidt? Hvornår er byggeriet fra?
Ud fra dine billeder kan materialerne (udover træ) være mange forskellige ting. Uden en test kan man ikke være sikker, hvilket også er derfor man skal teste relevante steder inden man renoverer. Har du planer om at renovere?

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også