Skift af stikkontakt og afbryder i garage

Jeg har disse i min garage. Det er et dobbelt modul med stikkontakt og afbryder samt en afbryder. 
Kan jeg erstatte disse med LK Opus 74? Jeg vil gerne have 3 stik kontakter, så ville købe disse
https://www.lavprisel.dk/lk-opus74-dobbelt-stikkontakt-vandret-2-pol-med-jord-antracit-56349
og
https://www.lavprisel.dk/lk-opus-74-stikkontakt-2-pol-med-jord-antracit-56345

Afbryderen til stikkontakten bruger jeg ikke, da det er min garageport der er tilsluttet, og den skal altid have strøm. Jeg skal heller ikke bruge afbryder til loftet, da det er hHue pærer der også altid skal have strøm. Men jeg mangler virkeligt strøm i garagen. Pt er det sat en stikdåse i det ene stik jeg har, som er monteret oppe ved garageportsmotoren, og det er en smule irriterende at skulle sætte støvsuger, kapsav og hvad ellers man skal bruge til en stikdåse oppe i loftet :)
Er det lovligt at lave selv, eller skal jeg have en elektriker forbi og slutte det til?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
LK havde en gang en guide til hvilke gamle underlag der passede til nye kontakter, men tror de har fjernet den. Jeg tror ikke du kan montere Opus 74 på de underlag du har, men prøv at købe én og se om det passer. Hvis den ikke passer så er det ikke noget stort projekt at mure en ny indmuringsdåse ind.
Ved du tilfældigvis hvad disse kontakter hedder. Google kan ikke engang finde dem på imagesøgning
Jeg har skiftet fra den type kontakter du har, til Opus 73/74, det er nogle år siden, men som jeg husker var  det  ingen problemer med det.

Men det kommer nok an på hvilken indmuringsdåser der er brugt ?

Jeg har de her gule indstøbningsdåser....

Vi prøver igen, i morgen --
cbjerg skrev den 03-03-2025 12:12:03

Ved du tilfældigvis hvad disse kontakter hedder. Google kan ikke engang finde dem på imagesøgning

De hedder Plantangent men de findes både i en indendørsversion og en stænktæt version, den du har, og ved ikke hvordan man benævner de to serier.

Jeg så tilfældigvis at der findes en mellemplade, der er beregnet til udskiftning af Plantangent til Opus 74, måske det kan hjælpe dig.
Hvis kontakterne er i en lukket garage, kan du bruge normaltæt materiel. Så hug dåserne ud og mur nogle grønne 1M dåser ind. Du laver så lige en afgang til en stikkontakt til portmotoren i nærheden af den.1M dåse
Stikkontakt kan være stikontakt
Afbryderen til lyset ville beholde, men evt. kortslutte ved at sætte tændledning sammen med fasen.
Det er ikke GDS arbejde.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis