Let skift af nummerplade til lygtebom

Hej
Findes der en smart, lovlig måde man kan skifte mellem nummerplader på en lygtebom til en cykelholder (saksemodel)?
Eller er det bare at løsne boltene og skifte den hver gang?
Jeg har en lygtebom, men vil gerne kunne bruge begge mine 2 biler med den. 

Vh Anders
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville nok købe en ekstra lygtebom, så du har een til hver bil (og nummerplade). Har i øvrigt en fin lygtebom til salg for kr. 50,-

Søren O
Fonzelius skrev den 02-03-2025 16:12:38

Hej
Findes der en smart, lovlig måde man kan skifte mellem nummerplader på en lygtebom til en cykelholder (saksemodel)?
Eller er det bare at løsne boltene og skifte den hver gang?
Jeg har en lygtebom, men vil gerne kunne bruge begge mine 2 biler med den. 

Du kunne købe en ramme til at montere nummerplade https://fdmshop.dk/biltilbehoer/biludstyr/nummerpladeholder/nummerpladeramme-loes/ På den måde kunne du "slide" nummer plade ind. 

Jeg selv ville nok bare købe 2 nummerplade holdere eller lave boltene med fingermøtrikker for nemt skift af nummerplade.
Gælder der mon ikke samme regler for tyverisikring af 3. nummerplade som normalt?

Søren O
Den kreative løsning er at montere en nummerplade på hver side, og et sæt ekstra lygter på den side der mangler :) men mon ikke policen ville løfte øjenbrynene ved synet af en vendbar lygtebom?😆

Elektronikteknikeren
Annonce
J.A.F. skrev den 02-03-2025 16:29:43

Du skal bestille en 3 nummerplade den koster 110 kr. bestilles via motorstyrelsen 3 nummerplade. Den er med røde tal/bogstaver og det er krav.

Reglerne er her https://fdm.dk/alt-om-biler/love-regler/faerdselsregler/lygtebom-til-bilen 

Det er jeg med på, og har også 3. nummerplade til begge mine 2 biler. Det var mere om jeg skulle have en lygtebom til dem hver også eller om jeg kunne skifte pladerne afhængigt af hvilken bil jeg skal køre med cykler den dag

Vh Anders
Søren O skrev den 02-03-2025 19:21:40

Gælder der mon ikke samme regler for tyverisikring af 3. nummerplade som normalt?

Jeg har også spekuleret over det samme. Reglerne står her: Link

"Nummerplader skal være solidt monteret på dit køretøj. Nummerplader på person- og varebiler skal du fastgøre med mindst to skruer eller bolte. Det er valgfrit på andre køretøjer."

Nummerpladen sidder jo ikke på bilen, men tilhører bilen. Lidt en gråzone :-)

Vh Anders
Søren O skrev den 02-03-2025 18:45:17

Jeg ville nok købe en ekstra lygtebom, så du har een til hver bil (og nummerplade). Har i øvrigt en fin lygtebom til salg for kr. 50,-

Jeg har også overvejet den ekstra lygtebom, og det er nok også der jeg lander. Jeg ville bare gerne se, om der var nogle kreative folk der havde fundet en smartere metode end at skulle købe og have to af disse liggende. Bruger det kun ganske få gange på et år, så det er også lidt bøvlet. Det er mest når børnene skal have en cykel med i skole til en udflugt

Vh Anders
Hvis det kun er få gange om året så kunne man jo overveje  at den som skal køre cykel  har den bil som 3. nummerplade passer til. Da vi havde  2 biler var en med træk og en uden. så var det jo bare at den som havde brug træk fik den bil som kunne trække. hvor svært kan det være.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 02-03-2025 21:09:41

Hvis det kun er få gange om året så kunne man jo overveje  at den som skal køre cykel  har den bil som 3. nummerplade passer til. Da vi havde  2 biler var en med træk og en uden. så var det jo bare at den som havde brug træk fik den bil som kunne trække. hvor svært kan det være.

Det har jeg også overvejet. Det er bare lidt besværligt i vores hverdag, så fisker efter om der er en smartere løsning 

Vh Anders
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis