Mange tak for svar!
Du kan nok ikke undgå skjolder for de brædder der er udsat for UV og vind/vejr.
Men du kan overveje en pigmenteret olie. Og vil du slå et salg for miljøet så kan du anvende en olie uden teflon/mikroplast i.
Gori 303 Teak indeholder pigment så den del skulle der være styr på.
Synes Bolius' vejledning har givet ok resultaer:
https://www.bolius.dk/goer-din-traeterrasse-klar-til-foraaret-7018
Det er faktisk nogenlunde sådan jeg gør hvert år :-(
AllanE skrev den 04-03-2025 13:03:49
Jeg har en terrasse af cumaru træ, hvilket minder meget om jatoba. Jeg giver det træolie hver forår/sommer med "teak"-farve/pigment. Det giver lidt af den oprindelige glød tilbage, men med årene vil det jo falme uanset hvad man gør. Men det ser nu pænt ud i noget tid efter behandling. Alternativt skal du give den store tur og slibe ned, hvilket giver den oprindelige farve tilbage.
Jeg ville aldrig højtryksspule!
Mit resultat er som sådan ok i ugerne efter behandlingen. Men kort tid efter er det ret grimt igen - og specielt efter 6 mdr i sol og regn.
Hvordan rengør I jeres terrasse inden i giver olie? - jeg orker ikke at slibe helt ned hvert år