Forårsklargøring af jatoba terrasse

3 år gammel terrasse af jatoba træ.
Den ser lidt skidt ud i de områder der ikke er under tag.
De andre år har jeg vasket, slebet med sandpapir.
Olieret med Gori 303 efter anvisning. https://www.jemogfix.dk/gori-303-teak-transparent-traeolie-til-terrasser-5-liter/6103/9049909/

Jeg synes jeg har svært ved at få terrassen til at blive ​så pæn som jeg ønsker ​den.
Skal jeg prøve med højtryksrenseren?
Skal jeg prøve at slibe den helt ned?
Tips og tricks modtages


 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan nok ikke undgå skjolder for de brædder der er udsat for UV og vind/vejr.

Men du kan overveje en pigmenteret olie. Og vil du slå et salg for miljøet så kan du anvende en olie uden teflon/mikroplast i.

Højtryksspuling vil jeg fraråde.

Synes Bolius' vejledning har givet ok resultaer:

"Når terrassen er renset for løs maling eller lignende, bør du give den en ny overfladebehandling. Du skal dog først overfladebehande, når vejret er tørt, og træet samtidigt er tilstrækkeligt tørt. Normalt kan du gøre det fra maj-september, hvis det ikke har regnet en uge. Ofte er september en god måned at behandle din træterrasse med træbeskyttelse, da der er lav luftfugtighed og relativt mange solskinstimer. Tjek med en fugtighedsmåler, om fugten i træet er under 15 procent, før du går i gang.
Påfør terrassen et lag olie eller træbeskyttelse. Træbeskyttelse med pigment giver træværket større beskyttelse end produkter uden pigment. Brug en bred pensel, og spar ikke på olien eller træbeskyttelsen – men lad det heller ikke danne plamager på træterrassen. Følg produkternes anvisninger. Mæt træet, men lad det ikke ’sejle’. Husk, at enderne på træbrædderne suger ekstra meget."

https://www.bolius.dk/goer-din-traeterrasse-klar-til-foraaret-7018

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Jeg har en terrasse af cumaru træ, hvilket minder meget om jatoba. Jeg giver det træolie hver forår/sommer med "teak"-farve/pigment. Det giver lidt af den oprindelige glød tilbage, men med årene vil det jo falme uanset hvad man gør. Men det ser nu pænt ud i noget tid efter behandling. Alternativt skal du give den store tur og slibe ned, hvilket giver den oprindelige farve tilbage.

Jeg ville aldrig højtryksspule!

Mvh. AllanE
Mange tak for svar!


Du kan nok ikke undgå skjolder for de brædder der er udsat for UV og vind/vejr.

Men du kan overveje en pigmenteret olie. Og vil du slå et salg for miljøet så kan du anvende en olie uden teflon/mikroplast i.

Gori 303 Teak indeholder pigment så den del skulle der være styr på.



Synes Bolius' vejledning har givet ok resultaer:

https://www.bolius.dk/goer-din-traeterrasse-klar-til-foraaret-7018

 Det er faktisk nogenlunde sådan jeg gør hvert år :-(




AllanE skrev den 04-03-2025 13:03:49

Jeg har en terrasse af cumaru træ, hvilket minder meget om jatoba. Jeg giver det træolie hver forår/sommer med "teak"-farve/pigment. Det giver lidt af den oprindelige glød tilbage, men med årene vil det jo falme uanset hvad man gør. Men det ser nu pænt ud i noget tid efter behandling. Alternativt skal du give den store tur og slibe ned, hvilket giver den oprindelige farve tilbage.

Jeg ville aldrig højtryksspule!

Mit resultat er som sådan ok i ugerne efter behandlingen. Men kort tid efter er det ret grimt igen - og specielt efter 6 mdr i sol og regn.

Hvordan rengør I jeres terrasse inden i giver olie? - jeg orker ikke at slibe helt ned hvert år 



 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også