Pus bag tapet og revne i indervæg

Hej LDS

I forbindelse med nedtagning af tapet på et værelse i hus (opført 1969, overtaget for 1 år siden), oplever jeg, at noget af det underliggende pus ryger med tapetet (se billeder).
Planen er at fuldspartle væggene, når tapetet er kommet af.
Kan jeg stadig bare spartle væggene, også der hvor det yderste lag af det underliggende pus er røget med af (de grå områder på billederne), eller skal der gøres andet ved de områder først?

Det ser i øvrigt ikke ud til, at jeg kan få de sidste brune plamager tapet ned, uden også at rive mere pus ned. Det sidder i øvrigt ret godt fast. ​Bør jeg alligevel skrabe ​det sidste af, eller ender jeg med at gøre mere skade end gavn, og bør jeg da blot spartle over det?

På samme væg, er jeg også stødt på en større revne, der løber fra loft til gulv (se billeder). Den ser temmelig dyb ud, og det ser ud som om, man tidligere har forsøgt at spartle den.
Kan jeg bare spartle den med sandspartel eller skal der gøres andet ved den? Er det evt relevant at anmelde det som skade til ejerskifteforsikringen?

På forhånd mange tak for hjælpen.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rester af tapet burde du kunne fjerne ved at fugt det og så med en spartel, den manglende pus og sprækker skal nok repareres med noget færdig mørtel eller gulvspartlemasse fyl op over et par gange og hold den færdige opfyldning lige under niveau så du kan spartel over på
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er helt normalt for et ældre hus, at der er løst pus.
Hvis revnen er en sætningsskade, kunne du fræse ud og ligge armering på tværs af revnen.
Eller fjern alt løst puds og spartel op..

Vi prøver igen, i morgen --
Al tapet skal fjernes ind du spartler. Den revne, der er vist på det sidste billede, ligner en revne i gasbeton. Den  fylder du med gasbetonlim.

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også