Døren kan ikke likkes Pko 10 01-03-2025 08:34 Døren kan ikke lukkes og støder mod karmKan det reddes på nogen måder? 10 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
bredker 3158 9760 01-03-2025 08:57 kan det nemtenten skal der høvles lidt af eller karmen skal trækkes lidtmen hvad der er bedste løsning er umuligt at sige uden at have set den
Pko Trådstarter 10 01-03-2025 09:04 Trækkes lidt … er det at fjerne fugen/skum og spænde den mere ind mod dørhullet?
bredker 3158 9760 01-03-2025 10:49 Pko skrev den 01-03-2025 09:04:17Trækkes lidt … er det at fjerne fugen/skum og spænde den mere ind mod dørhullet? ja
ev elmand 30531 7480 01-03-2025 11:27 For at kunne svare lidt mere præcis skal du vise et billede indefra, så man kan se om der er plads ved hængsel siden, og hvilke hængsler der er tale om. Og du skal se efter om hængsler er gået løs. Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
henrikh29 893 9400 01-03-2025 11:33 Før du kan finde løsningen må du finde årsagen.Hænger den fx. skævt fordi et hængsel er blevet skæv, så er det jo hængslet, der skal rettes op. Det gør man nemt med en hængselopretter. Om døren hænger, kan du se ved at kikke for oven eller for neden, når den er lukket så meget til som muligt (uden af tvinge den), hvor er der mest luft til toppen af karmen - foruden eller forinden. Er der stort set lige meget, hænger døren ikke. Men er der fx. mere luft foruden, så hænger døren sandsynligvis og vil gå på karmen.Er det karmen, der har slået sig, så den "buer ud", ja så er det karmen, der skal fikses.Jeg kan ikke forestille mig, at det er selv døren, der er årsagen. Annonce
Pko Trådstarter 10 04-03-2025 06:37 Det er midt på døren går i mod karmen først så det er nok karmen der ska fiksesSkyldes det dårlig/forkert montering?
Superdiy 2522 4200 04-03-2025 07:50 Om det skyldes dårlig montering at en måske 15 år gammel dør ikke kan lukke er nok et spørgsmål der er svært at svare på.Måske er det nærmere manglende bygningsvedligehold.Den manglende fuge mellem karm og væg gør der kommer vand ind på bagsiden og opfugter karmstykket. Det er sandsynligvis derfor det nu er blevet for langt og buer.Løsningen er helt sikkert ikke som Bredker foreslår en høvl. Selvbygger med stort S.
BOFH 3910 8600 04-03-2025 12:28 Fugen ser ud til at være lidt porøs og smuldret i kanten, der er sikkert faldet lidt ned inde bagved som sidder i spænd mod karmen og presser den ind eller den har slået sig pga fugt.Du kan fjerne fugen både inde og ude så der er frit bagved karmen, herefter kan du sætte en eller to karmskruer i falsen og trække karmen ud på plads og genetablere fugen. /BOFH Giv mig min kop kaffe og et serverrum!
GodeVen 4341 5220 04-03-2025 12:34 Manglende fuge kan også gøre at vand kommer ind, hvor det ikke kan tørre op, og derved få karmen til at slå sig. Hvis det kun mangler i siden kan det næppe være årsagen til problemer i toppen.
ev elmand 30531 7480 04-03-2025 23:57 Bruger du de moderne karmskruer, så skal karmen presses over på plads inden skruen monteres. Det kan du gøre med et bræt på tværs i døråbningen. Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)