Døren kan ikke likkes

Døren kan ikke lukkes og støder mod karm
Kan det reddes på nogen måder?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
kan det nemt
enten skal der høvles lidt af eller karmen skal trækkes lidt
men hvad der er bedste løsning er umuligt at sige uden at have set den
Trækkes lidt … er det at fjerne fugen/skum og spænde den mere ind mod dørhullet?

Pko skrev den 01-03-2025 09:04:17

Trækkes lidt … er det at fjerne fugen/skum og spænde den mere ind mod dørhullet?

ja

For at kunne svare lidt mere præcis skal du vise et billede indefra, så man kan se om der er plads ved hængsel siden, og hvilke hængsler der er tale om. 
Og du skal se efter om hængsler er gået løs. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Før du kan finde løsningen må du finde årsagen.

Hænger den fx. skævt fordi et hængsel er blevet skæv, så er det jo hængslet, der skal rettes op. Det gør man nemt med en hængselopretter. Om døren hænger, kan du se ved at kikke for oven eller for neden, når den er lukket så meget til som muligt (uden af tvinge den), hvor er der mest luft til toppen af karmen - foruden eller forinden. Er der stort set lige meget, hænger døren ikke. Men er der fx. mere luft foruden, så hænger døren sandsynligvis og vil gå på karmen.

Er det karmen, der har slået sig, så den "buer ud", ja så er det karmen, der skal fikses.

Jeg kan ikke forestille mig, at det er selv døren, der er årsagen.
Annonce
Det er midt på døren går i mod karmen først så det er nok karmen der ska fikses
Skyldes det dårlig/forkert montering?
Om det skyldes dårlig montering at en måske 15 år gammel dør ikke kan lukke er nok et spørgsmål der er svært at svare på.
Måske er det nærmere manglende bygningsvedligehold.

Den manglende fuge mellem karm og væg gør der kommer vand ind på bagsiden og opfugter karmstykket. Det er sandsynligvis derfor det nu er blevet for langt og buer.

Løsningen er helt sikkert ikke som Bredker foreslår en høvl.

Selvbygger med stort S. 
Fugen ser ud til at være lidt porøs og smuldret i kanten, der er sikkert faldet lidt ned inde bagved som sidder i spænd mod karmen og presser den ind eller den har slået sig pga fugt.
Du kan fjerne fugen både inde og ude så der er frit bagved karmen, herefter kan du sætte en eller to karmskruer i falsen og trække karmen ud på plads og genetablere fugen. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Manglende fuge kan også gøre at vand kommer ind, hvor det ikke kan tørre op, og derved få karmen til at slå sig. Hvis det kun mangler i siden kan det næppe være årsagen til problemer  i toppen.
Bruger du de moderne karmskruer, så skal karmen presses over på plads inden skruen monteres. Det kan du gøre med et bræt på tværs i døråbningen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis