Dampspærre eller ej

Hej.
Skal jeg have dampspærre op?
Rum/garage er tidligere carport og jeg har plads til 195mm isolering i loft og evt to ydervægge i hulmur.
Gulvet er uisoleret.

Der er radiator med fjernvarme derude og jeg agter at holde det en tålelig temp året rundt 

Jeg har tænkt at fjerne en sten i top mellem hvert af spærrene ( så luft kan vandre udefra under udhæng og udlufte over isolering)

Vh 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Helt klart dampspærre.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Bor der nogen oven på, jeg ville ikke lufte ud over isolering men opsættes en alukraft mod loftet brædderne isolering og underst en dampspærre en kraftig plast forskalling og en gipsplader eller ligende
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
tbox skrev den 28-02-2025 18:02:51

Bor der nogen oven på, jeg ville ikke lufte ud over isolering men opsættes en alukraft mod loftet brædderne isolering og underst en dampspærre en kraftig plast forskalling og en gipsplader eller ligende

Alukraft?

Det var noget man brugte for 50 år siden og forlængst ikke er godkendt længere da det overhovedet ikke var tæt.

Selvbygger med stort S. 
Jeg har bare læst mig til og fået at vide af en tømrer at der skal være luft over min isolering, og da enderne er muret helt op, kan jeg passende fjerne en sten, sætte noget fin tråd net op med fuge for dyr og så vil der kunne komme luft op igennem udhænget.

Lyder det ikke korrekt?

Hvad er der oppe på loftet ?
Annonce
hobbyist skrev den 28-02-2025 20:30:56

Jeg har bare læst mig til og fået at vide af en tømrer at der skal være luft over min isolering, og da enderne er muret helt op, kan jeg passende fjerne en sten, sætte noget fin tråd net op med fuge for dyr og så vil der kunne komme luft op igennem udhænget.

Lyder det ikke korrekt?

Jo, der skal være 50mm frirum over din isolering til ventilation og der skal være gennemgang i begge ender.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er bare fladt tag intet ovenpå
Det er helt okay med din plan for udluftning over isolering. Det måtte dog gerne være mere end 1 sten pr. fag. Og husk også sprækker i eventuel udhæng så luften kan komme ind, og ud i den anden side af garage. I modsætning til overetage på et hus så har du ingen naturlig træk, (skorstensvirkning) men kun udluftning når det blæser lidt. Så endelig så meget som muligt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ah okay.
Ja altså som det er nu så er den anden ende inde ved naboen ( det står i skel, og han har ikke isoleret loftet ..endnu.

Ved ikke om det er noget jeg kan gøre udover benytte mig af det og så håbe det forbliver sådan 
Har i fælles mur ? Så ville jeg nok sætte nogle udluftnings ventiler LINK i taget tæt på nabo siden.
Jeg henviser til et eksempel

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis