Fjernvarmeanlæg / Unit - årligt serviceeftersyn

Hej alle

Som ny ejer af hus med fjernvarme er jeg usikker på om man bør få lavet årligt servicetjek på fjernvarmeanlægget og unit. Er det noget man bør tilmelde sig? Jeg kan også se der er noget som hedder en FjR-ordningen. 

Ps. jeg har direkte fjernvarme og et hus fra 2013 med sådan et sort danfoss boks i teknikskabet (antager det er den man snakker om)..

​PS. Jeg ønsker ikke selv at pille ved anlægget. 

På forhånd tak for sparring. 

Lmchm
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Totalt spild af penge. Der er stort set intet der kan gå i stykker. Hold løbende øje med dit forbrug og din returtemperatur. Er der noget der ændrer sig markant så ring efter en lokal vvs'er.
Både forbrug og returtemperatur kan tilgås online på stort set alle målere.

Selvbygger med stort S. 
I et forum der hedder Lav Det Selv er det nok svært at finde nogen, der synes at det er fornuftigt med et årligt eftersyn. Med direkte fjernvarme er der ikke noget, der kræver vedligehold. Hvis der er noget der drypper eller varmeveksleren er kalket til, så der ikke er nok varmt vand, skal man selvfølgeligt ringe efter VVS-en.

Jeg vil anbefale at du sætter dig ind i hvad de enkelte termometre og termostater er til. Ved et årligt eftersyn kan det ikke konstateres om fx. afgangen bliver meget varm efter et bad. Det eneste du får ud af et årligt eftersyn, er en regning.
Modtaget.

Jeg forsøger virkelig at sætte mig i det men det er relativt komplekst når man primært arbejder med tal og Excel ark 😃

Jeg er dog kommet frem til at jeg muligvis mangler en trykdifferensregulator. Bør man ikke have det på direkte fjernvarme? Der er en cirkulationspumpe og en wavin shunt men kan ikke se nogen regulator til styring af trykket. Så skal det sidde inde i den sorte Danfoss ​fjernvarme unit. Men når jeg ser tegninger burde den sidde mere synligt.

Lmchm
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis