Beskæring af bøgehæk

Hej lav-det-selv'ere.

Jeg vil beskære min bøgehæk i weekenden, og har kunnet læse mig frem til, at der ikke skulle være det store, man kan gøre forkert i den sammenhæng. Jeg tager kun toppen og den ene side i år. den anden side tager jeg næste år.

Alligevel vil jeg dog gerne forhøre mig herinde, om der er noget, jeg bør være opmærksom på i forhold til:
1) At jeg ikke slår dele af den ihjel.
2) At jeg giver den de bedste vilkår for at komme sig.
3) At den bliver pæn og lige efterfølgende.
4) Anbefalet værktøj.
5) Andet??

På forhånd tak for input.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja du kan næsten ikke gøre noget forkert.
Nu ved jeg ikke hvor tykke grene du skal klippe over, men en kraftig hækkeklipper vil være det nemmeste.
Ellers må du bruge en grensaks .
Det er det bedste hvis det er pæne snit uden det flosser, så en kædesav er ikke så velegnet.

Jeg købte for et ​par år siden sådan en Kineser elektrisk grensaks der passer til 18 volt Makita batterier, den er super effektiv og gør arbejdet en hel del nemmere.

Vi prøver igen, i morgen --
Hejsa

Kan du dele lidt om alder på hækken samt nuværende og ønskede bredde og højde?

Mads
Så vidt jeg ved er det bedre at beskære om sommeren og min erfaring er at det slipper du af ligevælde ikke for hvis du vil have en pæn og tæt hæk. Hvad du vil klippe med betyder vist ikke så meget men en et grensaks og en sav hvis der er kraftigere græne og små træer der helt skal fjernes
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
AllTheGear_ButNoIdea skrev den 28-02-2025 10:51:50

Hejsa

Kan du dele lidt om alder på hækken samt nuværende og ønskede bredde og højde?

Mads

Hej Mads.

Tak for svar.

Den er omkring 24 år gammel. Den er i øjeblikket 2,10 meter høj, og cirka en meter i bredden. Jeg tror, jeg skal have 30 cm af i højden og 20 cm af i siderne.
je_ns skrev den 28-02-2025 10:49:10

Nu ved jeg ikke hvor tykke grene du skal klippe over, men en kraftig hækkeklipper vil være det nemmeste.
Det er det bedste hvis det er pæne snit uden det flosser, så en kædesav er ikke så velegnet.

Jeg købte for et par år siden sådan en Kineser elektrisk grensaks der passer til 18 volt Makita batterier, den er super effektiv og gør arbejdet en hel del nemmere.

Hej Jens.

Tak for dit svar.

Kan du forklare, hvorfor det er bedst, hvis det er pæne snit?
Annonce
tbox skrev den 28-02-2025 10:52:57

Så vidt jeg ved er det bedre at beskære om sommeren og min erfaring er at det slipper du af ligevælde ikke for hvis du vil have en pæn og tæt hæk. Hvad du vil klippe med betyder vist ikke så meget men en et grensaks og en sav hvis der er kraftigere græne og små træer der helt skal fjernes

Hej tbox.

Jeg har læst mig frem til, at beskæring kan gøres hele året, men at det med fordel kan gøres, mens den er i dvale i slut februar/start marts. Så skulle den have bedre forudsætninger for at komme sig.
Hey
Du kan beskære hele året, hækken går ikke i stykker, men resultatet kan blive lidt trist at se på det første år. Hvis du beskærer nu, så ryger de første knopper, men når det nu alligevel er en gammel hæk der skal tages ind gør det jo ingen forskel…

Generelle råd
  • Forsøg at gøre den bredere i bunden end i toppen, det giver de bedste betingelser for at den ikke får ”bare ben”
  • Brug en snor, eller en målepind eller andet så du sikrer dig at du får den rette højde. Jeg markerer en linje med sådan en spray som man kan bruge til at lave fodboldbane i haven og klipper sæfølli’ over linjen 😉
  • Hvis du har skrånende terræn så beslut om hækken følger jorden eller en vandret linje
  • Jo længere sværd på din hækklipper jo nemmere er det at klippe en pæn flade
  • En god grensaks og en grensav til de større grene/stammer
  • Brug en stige, lad være med at stå og fægte med hækklipperen over hovedet, det bliver ikke pænt og du får gummiarme (eller, det gør jeg i hvert fald…)
  • Klip/sav den centrale stamme 10-20 cm lavere end der hvor du vil have toppen af hækken, så skyder den op og dækker, og du undgår en bar top og er sikker på altid at kunne komme igennem kun med din hækklipper
  • Pas på at hækken ikke år efter år lægger sig ud, hold den stramt inde der hvor du vil have den, i løbet af en sæson breder den sig nemt 10-20 cm.
Specifikt for en gammel hæk:
  • God ide kun at tage en side ad gangen, den skal have noget at leve af
  • Overvej en stige som denne
  • Tag hækken lidt længere ind end den endelige bredde, så støder du ikke på tykke grenender når du beskærer de kommende år
  • Toppen tager du bare ned 10-20 cm under den endelige højde, se ovenfor
  • Sav stammer over skråt så vand kan løbe af
  • Jo pænere snit, jo mindre angrebsflade for sygdomme og jo hurtigere kan såret hele
  • Du kan have nogen meget tykke stammer på en 24 år gammel hæk, overvej en motorsav eller en bøjlesav
  • Nogen siger gødning, kompost etc. efter sådan en omgang, jeg ved ikke om det gør nogen forskel, planten bør have et ret omfattende rodnet som så rigeligt skulle kunne samle næringsstoffer til en nu reduceret top, men det bare min tanker…
God arbejdslyst!
AllTheGear_ButNoIdea skrev den 28-02-2025 11:35:15

Hey
Du kan beskære hele året, hækken går ikke i stykker, men resultatet kan blive lidt trist at se på det første år. Hvis du beskærer nu, så ryger de første knopper, men når det nu alligevel er en gammel hæk der skal tages ind gør det jo ingen forskel…

Generelle råd
  • Forsøg at gøre den bredere i bunden end i toppen, det giver de bedste betingelser for at den ikke får ”bare ben”
  • Brug en snor, eller en målepind eller andet så du sikrer dig at du får den rette højde. Jeg markerer en linje med sådan en spray som man kan bruge til at lave fodboldbane i haven og klipper sæfølli’ over linjen 😉
  • Hvis du har skrånende terræn så beslut om hækken følger jorden eller en vandret linje
  • Jo længere sværd på din hækklipper jo nemmere er det at klippe en pæn flade
  • En god grensaks og en grensav til de større grene/stammer
  • Brug en stige, lad være med at stå og fægte med hækklipperen over hovedet, det bliver ikke pænt og du får gummiarme (eller, det gør jeg i hvert fald…)
  • Klip/sav den centrale stamme 10-20 cm lavere end der hvor du vil have toppen af hækken, så skyder den op og dækker, og du undgår en bar top og er sikker på altid at kunne komme igennem kun med din hækklipper
  • Pas på at hækken ikke år efter år lægger sig ud, hold den stramt inde der hvor du vil have den, i løbet af en sæson breder den sig nemt 10-20 cm.
Specifikt for en gammel hæk:
  • God ide kun at tage en side ad gangen, den skal have noget at leve af
  • Overvej en stige som denne
  • Tag hækken lidt længere ind end den endelige bredde, så støder du ikke på tykke grenender når du beskærer de kommende år
  • Toppen tager du bare ned 10-20 cm under den endelige højde, se ovenfor
  • Sav stammer over skråt så vand kan løbe af
  • Jo pænere snit, jo mindre angrebsflade for sygdomme og jo hurtigere kan såret hele
  • Du kan have nogen meget tykke stammer på en 24 år gammel hæk, overvej en motorsav eller en bøjlesav
  • Nogen siger gødning, kompost etc. efter sådan en omgang, jeg ved ikke om det gør nogen forskel, planten bør have et ret omfattende rodnet som så rigeligt skulle kunne samle næringsstoffer til en nu reduceret top, men det bare min tanker…
God arbejdslyst!

Tak for et super uddybende svar.

Mit eneste spørgsmål er dog, om det ville være bedre at vente til et tidspunkt, hvor jeg ikke tager nogle knopper? Som for eksempel hen på det sene efterår?
Fernis skrev den 28-02-2025 11:22:15

je_ns skrev den 28-02-2025 10:49:10

Jeg købte for et par år siden sådan en Kineser elektrisk grensaks der passer til 18 volt Makita batterier, den er super effektiv og gør arbejdet en hel del nemmere.

Hej Jens.

Tak for dit svar.

Kan du forklare, hvorfor det er bedst, hvis det er pæne snit?

Så skader du planten mindst muligt, og den har nemmere ved at hele "såret"

Vi prøver igen, i morgen --
Hey

Henne på efteråret er der allerede dannet anlæg til næste års blade.

Så det er sgu næsten hip som hap når du skal så langt ind som du beskriver, den bliver grim en sæson uanset hvad 😎
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis