Batteri til eksisterende solceller

Jeg overvejer at investere i en ny inverter og batteri til mine solceller. 

Jeg har 6 kw solceller nu som laver omkring 55 kw strøm på de gode sommerdage og alt mellem 1-35 kw pr dag om vinteren og jeg er en overproduktion på omkring 3500 kw årligt lige nu.

Jeg har fået tilbud på et sæt med 20 kw og et ned 30 kwi batteri som koster henholdsvis 65.000 og 85.000 kr.

Er der nogen som har erfaring med om det økonomisk kan svare sig at lave sådan en investering?

Vi bruger ca 14.000 kw om året pga jordvarme og elbil, men langt størstedelen af vores forbrug ligger i vintermånederne.

Den nye invetrer skulle kunne lade batterierne op fra el nettet når strømmen er billig så det kan bruges i de dyre aften timer. 

Jeg lavede et lignende indlæg på en Facebook gruppe for solcelle ejere, og der er flere der siger at det ikke kan svare sig, og de har lavet udregninger hvor de kun spare ca 1400 kr årligt med sådan et anlæg, det kan jeg bare ikke få til at give mening i mit hoved  

Jeg er i tvivl om hvilken gruppe jeg er i med solceller da jeg ikke kan se det nnogen teder, umiddelbart er det gruppe 6.

Jeg skal ikke ud og låne penge til anlægget .
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Find ud af hvor meget en op/afladningscyklus koster. (Pris batteri/antal gange batteriet kan op/aflades)
Find ud af hvor meget du kan spare på en opladningscyklus. (Forskel på dyr-billig strøm)
Du skal ikke regne med at kunne bruge batteriet 100%. Normalt regner man med 20-80% for ikke at slide for meget på det.
En kollega har fået et tilbud fra et firma som vil betale for at udnytte din overskydende batteri kapacitet.
De tal der snakkes om virker meget høje. Dem kan jeg ikke få til at passe.
Sidst ved man jo heller ikke hvad prisen på el bliver i fremtiden eller hvordan afgiftsstrukturen bliver.
Registreringsafgiften på elbiler er lav og der kommer til at mangle nogle penge der samt på benzin/dieselafgiften.
Bliver de lagt på elprisen?
Når man ser hvilke ændringer der har været på solcellereglerne kan alting ændres meget hurtigt.

Din elbil kan du oplade om natten så der er der ikke meget at vinde ved at have et batteri. Det er derfor varmepumpen du kan spare noget på, så det er nok det forbrug du skal fokusere på. 
Prøv at spørge ChatGPT, jeg har gjort det og fået nogle gode svar men jo mere du kan fortælle den om dig aktuelle forbrugsmønster jo bedre kan de vejlede dig.
Men bottom line er at tilbagebetalingstiden formentlig bliver meget lang, +10 år og der sker rigtigt meget på batterifronten i disse år, så jeg ville ikke kaste mig ud i så stor en investering nu.

Et batteri kan kun udligne forbruget i nogle dage. Det vil altså ikke rigtig hjælpe dig om vinteren, hvor alt det solcellerne giver bliver brugt med det samme.

Rundt regnet kan du altså kun afskrive batteriet i sommermånederne. Hvis det skal give overskud, skal batteriet være afskrevet inden det dør. Skal det kunne betale sig, skal det være afskrevet inden 10 år, helst før.

Så det er et spørgsmål om du på nuværende tidspunkt køber mere end for 6500-8500 kr i løbet af sommermånederne (altså strømforbrug, efter solen er gået ned). Det må du kunne se på dit forbrug fra elværket. Det er kun de penge du kan spare på. Da batteriet ikke altid har nok, fx til opladning af bil, skal dit forbrug om sommeren være et godt stykke over 6500-8500 kr for at det giver mening.

Du kan også regne den modsatte vej. Altså hvad ville du spare, hvis du selv kunne bruge hele din overproduktion ved at have batterier. Du ville altså få 3500 kWh strøm, som du ikke skulle betale for. Om sommermånederne er prisen sjældent over 1 kr plus afgifter.  Hvis du er på gammel ordning kan du får afgiftsfritagelse, hvis du er på ny, kan du ikke. Værdien af strømmen vil altså være enten ca. 3500 kr  eller 7000 kr. Da du næppe kan bruge det hele i løbet af sommernætterne, vil din besparelse være mindre. Du får lidt penge fra din overproduktion, det skal du trække fra, dem vil du ​ikke få så mange af ​med batteri.

Kort fortalt: Det kan ikke betale sig.

Tak for svar alle sammen, nu er jeg blevet overbevist om at det ikke kan svare sig for mig med den investering.

Vi har i forvejen reduceret afgift på alt strøm over 4000 kw pga jordvarme og afgift fra overproduktion bliver også  trukket fra, så reelt set betaler vi kun afgift for 500 kw hvis vi overproducere 3500 kw
nummer39 skrev den 28-02-2025 10:39:03

Vi har i forvejen reduceret afgift på alt strøm over 4000 kw pga jordvarme og afgift fra overproduktion bliver også  trukket fra, så reelt set betaler vi kun afgift for 500 kw hvis vi overproducere 3500 kw

Det regnestykke passer ikke. Det gjorde det for 15 år siden. Men i dag er reglerne anderledes også for gamle anlæg. En kWh solgt har langt mindre værdi end en kWh købt.

Når du køber strøm, skal du betale den aktuelle pris plus ekstra for levering. Når du sælger får du den aktuelle pris på strøm fratrukket et gebyr for leveringen. Når du sælger strøm, er det typisk midt på dagen, når der er meget sol. Der er prisen meget lav. Sidste år var der 200 timer hvor den var negativ. I de timer betalte du for at komme af med strømmen. Når du køber strøm, er det når der ikke er så meget sol. Der strømmen typisk dyrere, og aldrig negativ.

Med de regler man har for solceller i dag, er der ikke meget økonomi i dem. Her er en el-bil ejer, der skal betale 7000 til 11.000 kr ekstra for strøm til to biler fordi han har solceller.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2025-02-16-elbilsejer-faar-ekstraudgift-paa-7000-kroner-maa-droppe-solcellerne
Annonce
GodeVen skrev den 28-02-2025 11:34:32

nummer39 skrev den 28-02-2025 10:39:03

Vi har i forvejen reduceret afgift på alt strøm over 4000 kw pga jordvarme og afgift fra overproduktion bliver også  trukket fra, så reelt set betaler vi kun afgift for 500 kw hvis vi overproducere 3500 kw

Det regnestykke passer ikke. Det gjorde det for 15 år siden. Men i dag er reglerne anderledes også for gamle anlæg. En kWh solgt har langt mindre værdi end en kWh købt.

Når du køber strøm, skal du betale den aktuelle pris plus ekstra for levering. Når du sælger får du den aktuelle pris på strøm fratrukket et gebyr for leveringen. Når du sælger strøm, er det typisk midt på dagen, når der er meget sol. Der er prisen meget lav. Sidste år var der 200 timer hvor den var negativ. I de timer betalte du for at komme af med strømmen. Når du køber strøm, er det når der ikke er så meget sol. Der strømmen typisk dyrere, og aldrig negativ.

Med de regler man har for solceller i dag, er der ikke meget økonomi i dem. Her er en el-bil ejer, der skal betale 7000 til 11.000 kr ekstra for strøm til to biler fordi han har solceller.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2025-02-16-elbilsejer-faar-ekstraudgift-paa-7000-kroner-maa-droppe-solcellerne

Jeg har godt læst den artikel, det problem har vi ikke da vi har jordvarme, så har vi reduceret el afgift på alt strøm vi bruger over 4000 kw.

Jeg ved godt at vi ikke får særlig meget for det strøm vi levere om sommeren,  men så vidt jeg har forstået, så betaler man ikke afgift af den strøm man køber tilbage om aftenen. 

Dvs hvis du overproducere 3500 kw med dit anlæg, så betaler du ikke afgift på 3500 kw som du køber tilbage. Sådan er det ihvetfakd når man er i gruppe 6.
Om du betaler afgift, er afhængig hvilken ordning du er på.

Levering skal du betale for, når du køber strøm, selvom du har solceller. Du skal også betale for at bruge el-nettet når sælger strøm. Derfor skal du. når du køber, betale aktuel el-pris plus levering. Når du sælger, får du aktuel el-pris minus levering. (De to leveringstakster er ikke ens).
GodeVen skrev den 28-02-2025 09:11:06

Rundt regnet kan du altså kun afskrive batteriet i sommermånederne. 

Det er ikke helt rigtig, der er også en besparelse i at købe billig strøm om vinteren til at lade batterierne op og selv bruge det i de dyre perioder eller sælge det tilbage til nettet når prisen er høj. Men besparelsen er stadig ikke høj nok til at finansiere de dyre batterier.

Så skal prisen på batterier falde drastisk , med de nuværende priser så vil de aldrig tjene sig hjem , og virkningsgraden falder hurtigt med alderen .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis