lav selv hylde / træ jegkanikkeselv 6 27-02-2025 12:33 Hej,Vil gerne i gang med et lille projekt i træ, med inspiration fra vedhæftede billede.Er der en en her som kan regne ud hvordan samlinger og ophæng på væg er lavet?På forhånd mange tak. 8 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
PinkHenrik 6110 6300 27-02-2025 12:44 Samlingerne er sikkert lavet ved at skære ud i hylderne og så lime/skrue hylden fast bagfra. Kan eventuelt laves som 50/50 samling. Ophæng kan laves med et 8 tals ophængs beslag der er nedfræset i de 2 lodrette "stænger". Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
GodeVen 4341 5220 27-02-2025 12:46 Der kan være savet hak i hylderne og i de lodrette stænger. Hvert hak halvt så dybt som stængerne.Det er super vigtigt at hakkene bliver lavet meget nøjagtigt (vinkelret og de rette mål) for at det kommer til at se ordentlig ud. Blot en milimeter skævt og det ligner et mislykket sløjd-projekt.
perhans 1507 27-02-2025 13:18 Ophænget på væggen kan også være lavet ved at bore 10 mm vandret ind med et f.eks. 10 mm bor og der efter hele vejn igennem med et 5 mm bor. Nu kan hylden sættes op med en skrue igennem det 5 mm hul, som skrues i til den rammer bunden af det 10 mm hul. 10 mm hullet lukkes med en prop af samme træsort som limes, skæres rent og slibes. Så er det stort set usynligt.
Bent Andersen 3003 27-02-2025 16:52 Jag lavede en lignende reol til "nips". Samlingerne er som de andre beskriver, men ophænget blev lavet ved at bore et par huller i den øverste hyldes bagkant nedefra, kun halvt igennem.Et par L-kroge i væggen, så hænger den fint og er lige til at pille ned hvis der skal rengøres eller males Annonce
DLG 1170 2400 27-02-2025 19:32 Der er noget lignende her:https://www.youtube.com/shorts/UJThbGI6Uv4?feature=share
jegkanikkeselv Trådstarter 6 27-02-2025 23:08 Bent Andersen skrev den 27-02-2025 16:52:44Jag lavede en lignende reol til "nips". Samlingerne er som de andre beskriver, men ophænget blev lavet ved at bore et par huller i den øverste hyldes bagkant nedefra, kun halvt igennem.Et par L-kroge i væggen, så hænger den fint og er lige til at pille ned hvis der skal rengøres eller males Smart med L-kroge så den er let flytbar, men jeg kommer til at gå med en udfræsning og et belag på stolperne.Hvordan lavede du "hakket" i hylderne og/eller stolperne? 50/50 udskæring i hver del eller?
Bent Andersen 3003 28-02-2025 00:53 Så vidt jeg husker var det omkring 2/3 udskæring i de lodrette og 1/3 i hylderne, simpelt hen for at give dem mere liggeflade. Men de var super-præcise (havde adgang til en stor prof fræsemaskine). Klæbet med hvid snedkerlim.
LDS Tip Automatisk tip Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS Se mere her