Slibe malet betongulv

Mon nogen her i forummet har erfaring med en betonsliber (kopskive på en vinkelsliber)?

Jeg har et gammelt, halvskævt, delvist malet betongulv (se foto) som jeg gerne vil have lidt pænere. Det behøver ikke være helt lige, men bare knapt så knoldet som det er nu. Der skal fjernes 1-5 mm i mindre områder af gulvet.

Kan det mon klares med en betonsliber? Eller kræver det større udstyr? Kan man slibe nogenlunde lige med sådan en? Kan den også slibe gennem maling, eller "mætter" det blot skiven så den intet sliber?

Hilsen Allan
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Maskinen tager det hele og en sugeskærm + suger er en stor hjælp ift rengøring bagefter.
Ift planhed vil du godt kunne fjerne de værste knolde og ujævnheder samt få al maling væk. Men du vil efter afslibning have en hvis mængde ridser og slibespor så hvis målet er et færdigt gulv til ny malerbehandling ville jeg lægge et tyndt lag flydespartel på det hele inden, så man får en glat og homogen overflade.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvis det er besværligt at slibe, findes der specielle skiver, som er beregnet til at slibe epoxymaling og lignende.

Vi prøver igen, i morgen --
Du kan næppe få det glat med en vinkelsliber. Jeg ville købe eller leje en maskine, hvor skiven er helt plant med gulvet. En vinkelsliber skal holdes en smule på skrå og der er meget stor sandsynlighed for at du får halve cirkler i gulvet.
Er det et støbt gulv lagt før slut 1980erne skal du huske at teste for asbest inden du går i gang med renovering.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Tak for svarene :-)

Jeg har besluttet mig for at male gulvet som det er. Jeg har ikke mod på at både slibe og støbe nyt slidlag (det gør jeg måske senere, når mine andre projekter er afsluttet).

Og huset er fra 1935. Har aldrig hørt om asbest i betongulv — er jeg gået glip af noget?
Annonce
Jeg har heller ikke hør om asbest i et betongulv. Men det er blevet meget populært at teste at muligt for asbest. Så hvorfor ikke få lavet en test af et betongulv.

De fleste der laver test, fraskriver sig ansvaret for at svaret er rigtigt. De tager prøven af materialet og sætter den under et mikroskop. Hvis de ikke ser fibre med den typiske asbestform, skriver de at der ikke er asbest i.
GodeVen skrev den 28-02-2025 12:32:36

Jeg har heller ikke hør om asbest i et betongulv. Men det er blevet meget populært at teste at muligt for asbest. Så hvorfor ikke få lavet en test af et betongulv.

De fleste der laver test, fraskriver sig ansvaret for at svaret er rigtigt. De tager prøven af materialet og sætter den under et mikroskop. Hvis de ikke ser fibre med den typiske asbestform, skriver de at der ikke er asbest i.

Gulvspartel, slidlag, støbegulve mm. Læs evt i SBi's og ATs asbestvejledning.

Mange har kun hørt om asbest i fliseklæb og tage. Men det findes jo utroligt mange steder - og specielt det stærkt støvende arbejde er det der skader på sigt. Og selvom man i de sidste 3 årtier har skulle screene indne man renoverer er det først nu det sådan rigtig får fokus - vi halter laangt efter andre lande i EU.

Selvfølgelig kan de ikke være ansvarlige for om der reelt er asbest eller ej. Kun svaret ud fra den metode de anvender er de ansvarlige for. Er de certificerede i asbesttest efter bestemt standard anbefalet af MST og derfor følger de korrekte metodikker så kan man være sikker på de gør det ordentligt.

AFledelius skrev den 28-02-2025 12:14:42

Tak for svarene :-)

Jeg har besluttet mig for at male gulvet som det er. Jeg har ikke mod på at både slibe og støbe nyt slidlag (det gør jeg måske senere, når mine andre projekter er afsluttet).

Og huset er fra 1935. Har aldrig hørt om asbest i betongulv — er jeg gået glip af noget?
Det er usandsynligt at betonen i sig selv indeholder asbest. Men reperationer, spartelmasse, klæber, støbt slidlag mm kan. Du kan se mere på: https://at.dk/arbejdsmiljoe/asbest/asbest-i-arbejdsmiljoeet/byggematerialer-med-asbest/
og de faglige organisationeres fælles information:
https://asbest-huset.dk/gulvbelaegninger/

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også