Vender cirkulationspumpe korrekt

Nogen der ud fra disse billeder kan se om vores nye cirkulationspumpe vender rigtigt? Pilen vender nedad. 

Lmchm
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke gennemskue om det er rigtig. Du har 28 - 30 grader så det virker vel som det skal. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Problemet er at anlægge fortsat larmer selv nærmest alt er skiftet.

Kom til at tænke på om pumpen kan vende forkert. Men flowretning er vel først røret med de røde propper og efterfølgende de blå. 

Lmchm
Ja det kan det være Altså fremløb nederst. Men det er meget nemt at vende pumpen. Blot lukke vandet af anlægget, og så vende pumpen. Husk at holde styr på gummipakninger. . 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
jeg tror umiddelbart at pumpen vender rigtigt - som jeg ser det kommer det varme fjernvarme vand oppefra og løber ned i det nederst rør hvor temperaturmåleren sidder..

Lmchm
Opdagede i øvrigt i forbindelse med at VVS skiftede stik på pumpen at han satte brun ledning i N og blå ledning i L i selve pumpens stik. Det virkede fint.

Jeg synes dog det var mærkeligt og derfor har jeg sat dem korrekt med blå ledning i N og brun ledning i L. 

Jeg undrer mig over at pumpen virker i begge tilfælde...er det pga. vekselstrøm? 

Lmchm
Annonce
LMCHM skrev den 27-02-2025 13:01:15

Opdagede i øvrigt i forbindelse med at VVS skiftede stik på pumpen at han satte brun ledning i N og blå ledning i L i selve pumpens stik. Det virkede fint.

Jeg synes dog det var mærkeligt og derfor har jeg sat dem korrekt med blå ledning i N og brun ledning i L.

Jeg undrer mig over at pumpen virker i begge tilfælde...er det pga. vekselstrøm? 

Rent funktionsmæssigt er det totalt ligegyldig hvordan ledningerne er tilsluttet..

Men fint du har rettet det, så er det jo lige efter bogen..

Vi prøver igen, i morgen --
modtaget - jeg skrev i øvrigt med en nordmand på chatten på grundfos hjemmeside - spurgte ham om det betød noget - han mente bestemt at den kun bør virke når blå og brun ledning er korrekt monteret - jeg er dog 100% på at den også virker når de er ombyttet - lidt underligt Grundfos svarer sådan.

Lmchm
LMCHM skrev den 27-02-2025 13:26:44

modtaget - jeg skrev i øvrigt med en nordmand på chatten på grundfos hjemmeside - spurgte ham om det betød noget - han mente bestemt at den kun bør virke når blå og brun ledning er korrekt monteret - jeg er dog 100% på at den også virker når de er ombyttet - lidt underligt Grundfos svarer sådan.

Når du skriver med en person i chatten sådan nogle steder er det hvad man kalder "first level support". De er meget sjældent teknisk uddannede og svarer efter en "spiseseddel". At bytte om på den blå og brun svarer til at vende stikket om i stikkontakten - hvilket jo alle og enhver kan gøre. 

Ifm. grundfos får du sjældent fat i anden en ikke-tekniske hvis du skriver itl dem. De skal så tilbage til teknikerne og få svar - ofte med m,isforståelser indimellem. Åsagen er delvist at virksomheder som grundfos ikke fokuserer på slutbrugere men på kontakt med teknikere gennem andre sted end deres chat.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis