Hej forum,
Jeg er ved planlægge forløbet for renovering af et oprindeligt badeværelse fra 78.
Med stor sandsynlighed er den nuværende vandtilførelse lavet i kobberrør som forgrener sig til de armaturer /haner som på nuværende tidspunkt forsyner badeværelset bruser, hane ved badekar, toilet samt håndvask. Min plan var at skifte det hele til pex rør og fjerne så mange af kobberrørerne som muligt - men da slår det mig, at man ikke må have skjulte samlinger ved overgang til pexrør.
Men hvad gør man så?
Da jeg i sin tid overtog huset har jeg været nødsaget til at støbe nye gulve i halvdelen af huset grundet en skade. Der forberedte jeg tomrør til gulvvarmesystem for senere renovering.
At fræse spor tværs gennem huset i gulvet for at forsyne badeværelset med nye tilgangsrør synes jeg er meget voldsomt og udmiddelbart ikke en løsning da bl.a. både køkken, gang og bryggers er med gulvvarme. Ydermere tror jeg sjældent at en renovering af et eksisterende badeværelse medfører at halvdelen af et hus skal brækkes op.
Badeværelset befinder sig ca. 12 meter fra "teknikskabet" hvor alle øvrige vandtilførsler findes. Dette er en gammel garage som nu er beboelse, hvilken er udført med brandvæg (dobbelt murstensvæg med hulrum). Mit eneste umiddelbare bud vil være at føre 2 x 20mm isoleret pexrør fra teknikskabet, op gennem brandvæggen, hen over loftet og fræse disse ind i væggen på badeværelset. Derefter lave et fordelerrør et passende sted, der forsyner de nye armaturer i nye pex rør. Min eneste tanke er dog om placeringen af de 20mm isoleret pexrør er hensigtmæssig på loftet. Huset er i 1 plan med 350 mm isolering på loftet.
Skal nævnes at når den tid kommer får en VVSer lov til at sørge for tilslutningerne og kloakering sørger kloakmester for - alt andet laver selv og jeg kan godt lide at have en køreplan før jeg starter et projekt.
Nogle her i forum som har haft lignende problemstillinger eller kan komme med input omkring nogle løsningsforslag?