Nyt badeværelse - brugsvandtilførelse

Hej forum,

Jeg er ved planlægge forløbet for renovering af et oprindeligt badeværelse fra 78.
Med stor sandsynlighed er den nuværende vandtilførelse lavet i kobberrør som forgrener sig til de armaturer /haner som på nuværende tidspunkt forsyner badeværelset bruser, hane ved badekar, toilet samt håndvask. Min plan var at skifte det hele til pex rør og fjerne så mange af kobberrørerne som muligt - men da slår det mig, at man ikke må have skjulte samlinger ved overgang til pexrør.
Men hvad gør man så?
Da jeg i sin tid overtog huset har jeg været nødsaget til at støbe nye gulve i halvdelen af huset grundet en skade. Der forberedte jeg tomrør til gulvvarmesystem for senere renovering.
At fræse spor tværs gennem huset i gulvet for at forsyne badeværelset med nye tilgangsrør synes jeg er meget voldsomt og udmiddelbart ikke en løsning da bl.a. både køkken, gang og bryggers er med gulvvarme. Ydermere tror jeg sjældent at en renovering af et eksisterende badeværelse medfører at halvdelen af et hus skal brækkes op.
Badeværelset befinder sig ca. 12 meter fra "teknikskabet" hvor alle øvrige vandtilførsler findes. Dette er en gammel garage som nu er beboelse, hvilken er udført med brandvæg (dobbelt murstensvæg med hulrum). Mit eneste umiddelbare bud vil være at føre 2 x 20mm isoleret pexrør fra teknikskabet, op gennem brandvæggen, hen over loftet og fræse disse ind i væggen på badeværelset. Derefter lave et fordelerrør et passende sted, der forsyner de nye armaturer i nye pex rør. Min eneste tanke er dog om placeringen af de 20mm isoleret pexrør er hensigtmæssig på loftet. Huset er i 1 plan med 350 mm isolering på loftet.
Skal nævnes at når den tid kommer får en VVSer lov til at sørge for tilslutningerne og kloakering sørger kloakmester for - alt andet laver selv og jeg kan godt lide at have en køreplan før jeg starter et projekt.
Nogle her i forum som har haft lignende problemstillinger eller kan komme med input omkring nogle løsningsforslag?
 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg lavede en tilbygning for nogle år siden, med bla et badeværelse, med toilet, 2 håndvaske, og bruser.
Den gode vvs insisterede på at der skulle føres 15 mm pex frem til alle stederne, da det ellers ikke var lovligt.
Så der kom 4 pex med kold vand, samt 3 med varmt vand.
De endte alle sammen ude i vores fyrrum, og blev tilsluttet det eksisterende.

Vi prøver igen, i morgen --
Nh er det ikke altid en installation kan laves 100 % rigtig. Kan du ikke finde dine kobberrør (forsyningsrørene) lige ved vægen ind mod badeværelset, eller lige inden for i badeværelset. Så kan der sættes fordelerrør op, f.eks. inde i et skab, og så pex-rør fra fordelerrørene. Eventuelle skjulte samlinger på kobberrørene loddes.

Søren O
Søren O: Jeg havde nemlig også forstået det sådan at man gerne måtte lodde kobberrør og derefter støbe dem ned da en lodning ikke betragtes som en skjult samling? 

Jens: Hvad gav vvs'ern af årsag til at du skulle lave separat forsyningen på hvert brugsrør. Jeg har lidt svært ved at forestille mig hvorfor man ikke må trække kold/varmt forsyningsrør og derefter fordele dette til de respektive armaturer - så længe forsyningsrørerne er dimensioneret herefter.

Psyzo skrev den 27-02-2025 12:46:03

Søren O: Jeg havde nemlig også forstået det sådan at man gerne måtte lodde kobberrør og derefter støbe dem ned da en lodning ikke betragtes som en skjult samling?

Jens: Hvad gav vvs'ern af årsag til at du skulle lave separat forsyningen på hvert brugsrør. Jeg har lidt svært ved at forestille mig hvorfor man ikke må trække kold/varmt forsyningsrør og derefter fordele dette til de respektive armaturer - så længe forsyningsrørerne er dimensioneret herefter.

 Vvs'eren sagde at sådan var loven, det var dog en tilbygning, så måske det er det samme som i nybyg.

Men jo da ikke nogen dårlig løsning, når det først er lavet, og man kan nemt skifte et rør hvis det skulle være nødvendigt.

Det blev forøvrigt ikke ret dyrt med vvs, jeg fræsede selv rillerne og havde gjort alting klart, efter aftale med vvs'eren, de brugte ikke mere end knap 3 timer på det.



Vi prøver igen, i morgen --
Frem til 1989 var loddet kobberrør tilladt som skjult installation, derfor må man også godt renovere lovligt på det og det er gjort masser af steder.
Den bedste løsning er dog stadig at udskifte hele stykket.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Okay, jeg troede man skulle efterleve nutidens lovgivning på området. Det er korrekt at fjerne den gamle installation ville være mest hensigtmæssigt - Men jeg må også indrømme at jeg havde meget svært ved at tro at fordi man vælger at renovere et ældre badeværelse at man så er nødsaget til at banke halvdelen af ens hus op.
Er der nogen af jer som har erfaringer med at føre vandrørerne på loft hvis man vælger at sløfe den gamle installation?
Du kan udmærket føre dine rør på loft, men det er vigtigt at de placeres på den varme side af isoleringen. Det vil give længere rør, så hvis du ikke har cirkulation på det varme vand, skal du vente hver eneste gang vente endnu længere på at vandet bliver varmt.

Søren O
Søren O skrev den 26-02-2025 22:55:07

Nh er det ikke altid en installation kan laves 100 % rigtig. Kan du ikke finde dine kobberrør (forsyningsrørene) lige ved vægen ind mod badeværelset, eller lige inden for i badeværelset. Så kan der sættes fordelerrør op, f.eks. inde i et skab, og så pex-rør fra fordelerrørene. Eventuelle skjulte samlinger på kobberrørene loddes.

 Selvfølgelig kan det og skal det gøres rigtig (lovlig). Det er jo derfor kun en aut. VVS må arbejde med det.

Psyzo skrev den 26-02-2025 21:20:02

Skal nævnes at når den tid kommer får en VVSer lov til at sørge for tilslutningerne og kloakering sørger kloakmester for - alt andet laver selv og jeg kan godt lide at have en køreplan før jeg starter et projekt.
Nogle her i forum som har haft lignende problemstillinger eller kan komme med input omkring nogle løsningsforslag?
 

Vil på det kraftigste anbefale at du får den aut. VVSer til at lave det hele. Det er ikke lovligt selv at lave sådan noget når det er til brugsvand.
Der er ikke noget i vejen for at føre rørene i et uisoleret rum. Så længe rørene er isolerede og her er 20mm isolering ikke meget. Lægges de som Søren O er inde på på den varme side af isoleringen er det bedst.

Selvom reperationen mm af de eksisterende kobberrør er tilladt så er det optimalt med udskiftning. I dag (og de sidste par årtier par årtier) anses kobberrør ikke for at være egnede til drikkevand og rustfri og PEX bruges derfor i nybyg.

Og vil i anledningen også lige minde om at få asbest-screenet inden renovering. Det er lovpligtigt at tjekke for miljøfarlige stoffer inden renovering (når det er relevant - og byggeriets alder i betragtning er det).

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis