Strøm/farver til vaskemaskine

Jeg skal have koblet en vaskemaskine og tørretumbler til, men er lidt nervøs for farverne på ledningerne.
Begge hvidevarer har en blå, en brun og en grøn/gul ledning. Men i væggen på badeværelset er der en blå, en orange, en grøn/gul og så en sort og en grå. Se billeder.
Hvordan gør jeg det uden at riste mine hvidevarer eller mig selv? 
På forhånd tak. 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du får en autoriseret el-installatør til at gøre det, hvis det skal være lovligt.

Vil det gøre det selv så er der nok et par stykker der henvender sig i tråden med hvad du skal gøre.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
De 2 blå skal forbindes til den blå det er nullen de 2 gul/grønne til den gul/grønne det er jorden , den ene brune til sort og den anden brune til grå , det er faserne , nu håber jeg at der er plads til 2 ledninger ved jorden og nullen i klemrækken , men sno dem godt sammen så burde de kunne være der. Og HUSK at slukke for strømmen før du går i gang,                                                                                            God arbejdslyst.

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Helt korrekt. Den du kalder orange i installationen kalder vi normalt brun. Den er ret lysebrun i dit tilfælde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Når du nu har afbrudt for strømmen, så skruer du lige ledningerne løs og vender kronemufferne, så skruehullerne vender udad.

fase
S. Fabrin skrev den 26-02-2025 23:20:22

Når du nu har afbrudt for strømmen, så skruer du lige ledningerne løs og vender kronemufferne, så skruehullerne vender udad.

Mon ikke det bare kan løses ved at bøje ledningerne i den anden retning?

Annonce
Selvfølgelig er det da en mulighed, men vil du ikke indrømme, at det var lettere med adgang til skruerne, hvis de vendte fremad.

fase
karl smart skrev den 26-02-2025 21:34:09

De 2 blå skal forbindes til den blå det er nullen de 2 gul/grønne til den gul/grønne det er jorden , den ene brune til sort og den anden brune til grå , det er faserne , nu håber jeg at der er plads til 2 ledninger ved jorden og nullen i klemrækken , men sno dem godt sammen så burde de kunne være der. Og HUSK at slukke for strømmen før du går i gang,                                                                                            God arbejdslyst.

Tak for hjælpen. 

Så jeg skal ikke bruge den orange/brune fra væggen overhovedet? Mine brune skal bare i sort og grå?
Du skal kun bguge 2 faser. Brun, sort og grå er “faseledninger”, så du kan selv vælge 2 af dem, f.eks. sort og grå.

Søren O
Du får lidt forklaring:

De 5 ledninger fra væggen er 3 faser, nul og jord.
De tre faser er her grå, sort og brun. Nul er blå. Jord er gul/grøn.

Nul (blå) og jord (gul/grøn) er fælles for dine apparater og begge skal tilsluttes dem. Blå til blå og gul/grøn til gul/grøn.
Den brune fra apparaterne skal tilsluttes en fase. De bør have hver deres egen. Du har fået anbefalet den ene til sort og den anden til grå. Men det har ingen betydning, hvilke 2 af de 3 du vælger, da de er grundlæggende ens.

Når du er færdig vil der være en fase (fx den brune) der ikke vil være tilsluttet.
Svarene er selvfølgelig under den antagelse at du har 2 eller 3 faser i installationen og de er korrekt forbundet på det billedet du viser og i tavlen. 

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis