Jeg har dummet mig ………..

Jeg har købt nyt fold op/ned plissegardin.
HIV op/ned mekanismen på det gamle var en snor man trak i for at få gardinet op. Den skulle naturligvis ikke ramme gulvet når gardinet var helt oppe.
Således tænkte jeg også da jeg specificerede trækket på det nye gardin.
Nu er det her, og det viser sig at den tilsvarende funktion her er en ‘uendelig’ kæde, der pga mig konstant hænger ca 10 cm over gulvet.
Jeg har nærkigget den hele vejen, men kan ikke se hvor/hvordan den er samlet.
Jeg kan ikke blot klippe og så samle med en knude e.l., den går nemlig gennem et hjul, og når den er halveret eller deromkring, skal den jo flere gange rundt ved max rejse.
Gode ideer savnes.
Pft

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Således tænkte jeg også da jeg specificerede trækket på det nye gardin.
Har du klippet af længde på gardin?

 

cdp skrev den 26-02-2025 17:46:28

Således tænkte jeg også da jeg specificerede trækket på det nye gardin.
Har du klippet af længde på gardin?

Nix, det er bestilt på rigtig længde.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg kan kun se at man kan få noget til at samle en knækket kæde med. 
Men når kæden skal flere gange rundt for at få fuld vandring, så ved jeg ikke hvad man gør. 
Så skal man klippe og samle snor mellem 2 kugler, på en eller anden måde.
Eller save 2 kugler halv over og lime dem sammen... :-)  Nej, det skal man nok ikke.  

https://laglappen.dk/produkt/sammenfoejning-til-oedelagt-gardinkaede/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAlPu9BhAjEiwA5NDSA_k9AqyFOku1teASCAazirozKKsD9Xnqz6kF0dPoHiG9Ia-NGTB2sRoC-rAQAvD_BwE 

Hov... hvis kæden hænger 10 cm over gulvet, så må den være dobbelt så lang. Måske 4 meter lang. Du skal kun bruge 2 meter vandring.  
Rulle gardinet manuelt op uden kæden og montere en kædesamler lige under gardinet.
Så er den her video måske aktuel?
https://www.youtube.com/watch?v=Olotx6XJS9M 


DLG skrev den 26-02-2025 20:13:35

Jeg kan kun se at man kan få noget til at samle en knækket kæde med.
Men når kæden skal flere gange rundt for at få fuld vandring, så ved jeg ikke hvad man gør.
Så skal man klippe og samle snor mellem 2 kugler, på en eller anden måde.
Eller save 2 kugler halv over og lime dem sammen... :-)  Nej, det skal man nok ikke.  

https://laglappen.dk/produkt/sammenfoejning-til-oedelagt-gardinkaede/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAlPu9BhAjEiwA5NDSA_k9AqyFOku1teASCAazirozKKsD9Xnqz6kF0dPoHiG9Ia-NGTB2sRoC-rAQAvD_BwE 

Hov... hvis kæden hænger 10 cm over gulvet, så må den være dobbelt så lang. Måske 4 meter lang. Du skal kun bruge 2 meter vandring.  
Rulle gardinet manuelt op uden kæden og montere en kædesamler lige under gardinet.
Så er den her video måske aktuel?
https://www.youtube.com/watch?v=Olotx6XJS9M 


Tak for input, det er tæt på at lykkes, og måske kan jeg bruge det til et kompromis.

Det der ikke er helt godt er at gearingen ikke er 1:1, når jeg altså trækker kæden 175 cm ned kommer gardinet kun ca 160 cm ned hvilket ikke er helt ned hvor jeg ønsker det.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hvis ikke jeg husker galt er leddene i kæden lavet som en stor og lille kugle. Den lille kugle er så presset ind i et hul i den store kugle. Derfor kan kæden tilpasses i længden.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis