Maling i kælder

Hejsa.

Jeg har købt et hus med gammel kælder fra 1957, som skal friskes op på vægge, loft og rør. Der er tidligere malet med kalkmaling og derefter plastikmaling over dét. Plastik malingen er et tyndt, hvidt lag, som nok er 10+ år gammelt.

Jeg har fået tilbud fra tre malere, men vi synes det var for dyrt og vil hellere selv male i etaper. Selvom alle malere konkluderede, at det var plastik maling, har de ikke gjort opmærksom på, at det skulle skabe problemer, fx at malingen skaller. Blot at silikatmaling fx ville være ligegyldigt at bruge. Én maler påpegede at han ikke kunne garantere, at de gamle rør ikke skallede.

Vi har ikke tænkt os at rense væggene ned, men male ovenpå eksisterende lag, gerne så nemt som muligt. Vi har snakket om fuld spartling, men skulle man så rense ned først? Hvilken type maling anbefales hvis man “bare” maler? Og hvad der giver mest mening i denne - ikke helt optimale - situation?

Jeg overvejer en tonet maling, så væg, loft og rør får sammen farve, fx en beige.

Kælderen er generelt tør med kun meget lidt skimmel i hjørnerne, så jeg tænker en “fugtbremser system” er overkill. Vi har haft huset siden 1/12 2024.

På forhånd tak for hjælpen!
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bruge en silikatmaling så vægen kan ånde, og kan du fjerne det meste af plastmalingen vil det være det bedste.

Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også