HJÆLP! Er dette lavet godt nok af muren?

Hej,

Jeg har fået lavet en åbning i en bærende væg til en dør. Vi aftalte med mureren, at stenene ved kanten af ydermuren skulle fjernes, så afslutningen blev pæn. Huset er vandskuret, så fugerne er synlige, og det var vigtigt for os, at det blev gjort ordentligt.

Desværre har mureren i stedet blot skåret med en vinkelsliber uden at fjerne stenene. Da jeg ringede til ham, kunne han ikke huske aftalen og mener, at det ser fint ud. Jeg er dog overbevist om, at han godt ved, at det ikke er udført korrekt, han taler udenom og kalder det for en "lille" ting, så ingen grund til at rette på det.

Prisen jeg har givet for dette er 8000 inklusiv moms.

Tilbuddet er således: 

- Opmuring og pudsning af nyt dørhul
- Nedbrydning af facademurværk

Er det OK at udfører det på denne måde eller?

Hvad bør jeg gøre i denne situation? Er det muligt at rette det selv med en hammer, friske sten og mørtel, eller er det en stor operation? Jeg er nogenlunde handy, dog ikke håndværker. 

Overligger og skifter er udført fornuftigt, og ændringen skal kun laves i ydervæggen, da de indvendige vægge allerede er pudset op.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slyngelby skrev den 25-02-2025 16:25:02

Hej,

Jeg har fået lavet en åbning i en bærende væg til en dør. Vi aftalte med mureren, at stenene ved kanten af ydermuren skulle fjernes, så afslutningen blev pæn. Huset er vandskuret, så fugerne er synlige, og det var vigtigt for os, at det blev gjort ordentligt.

Desværre har mureren i stedet blot skåret med en vinkelsliber uden at fjerne stenene. Da jeg ringede til ham, kunne han ikke huske aftalen og mener, at det ser fint ud. Jeg er dog overbevist om, at han godt ved, at det ikke er udført korrekt, han taler udenom og kalder det for en "lille" ting, så ingen grund til at rette på det.

Prisen jeg har givet for dette er 8000 inklusiv moms.

Tilbuddet er således: 

- Opmuring og pudsning af nyt dørhul
- Nedbrydning af facademurværk

Er det OK at udfører det på denne måde eller?

Hvad bør jeg gøre i denne situation? Er det muligt at rette det selv med en hammer, friske sten og mørtel, eller er det en stor operation? Jeg er nogenlunde handy, dog ikke håndværker. 

Overligger og skifter er udført fornuftigt, og ændringen skal kun laves i ydervæggen, da de indvendige vægge allerede er pudset op.

Hvis det ikke er udført efter aftalen skal du bede ham udbedre det og give ham en frist. Alt på skrift.  Hvis aftalen om hvordan det skal udføres efter det du nævner ikke er på skrift bliver det nok svært.

Om det er fagmæssigt korrekt er de rnogle der er bedre til at udtale sig om herinde.


Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Syntes det ser fint ud til en rimelig pris.
Jeg har lidt svært ved at se hvori problemet består. Ja der er nogle 1/4 sten, men det ville der også være selv om sten var hugget ud, og muret i igen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det er ikke udført korrekt og skal herfor ikke betales før det er udført ordenligt.
I kan henvise ham til Murerhåndbogen vedr. Tegl overliggere.
Når der opsættes tegloverligger skal disse udføres med min. en halv stens vederlag på siden (falsen)
Under overliggeren (falsen) må der ikke anvendes kvarte sten.  😊👍

Uddrag:
"Vederlaget skal altid være på mindst en ½ sten, og murværket under vederlaget må ikke afsluttes med en ¼ sten i falsen."

Kilde:
https://www.mur-tag.dk/udfoerelse/opmuring/bjaelker-og-overliggere/


Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis