klinker og underlag.

Hej

Har et par spørgsmål omkring klinker og underlag.. til en forholdvis newbie indenfor at ligge klinker.

Hvor store skal klinkerne være før man begynder at bagsmøre med fliseklæb ?

Et ny lagt flydespartle gulv (LIP220) for 2 uger siden, Skal der primes med f.eks. LIP54 før man ligger klinker med LIP fliseklæb ? Klinkerne er af Porcelæn.

Hvad vasker/tører i bagsiden af klinkerne med ? og hvor rene skal de være.. der er meget slør bagpå.
Bare vand og en skuresvamp ?

Tak for nu :)
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved ikke med primer, men kik hvad LIP anbefaler..

Normalt er det fra 60 x 60 cm fliser man bagsmøre, men har fliserne en meget profileret bagside, kan det være en fordel ved mindre fliser også, og det det er jo ikke det helt store at give bagsiden en gang fliseklæber også.
Har lige lagt nogle 30 x 30 der havde nogle ret markante riller under, de fik også "klister" på bagsiden.

Normalt er det nok at give bagsiden en tur med den grove side af en skuresvamp, og børste efter med en støvkost.

Flise nivleringsskruer ​kan også være en god hjælp..

Det kan være en fordel med en vibrator, dels har den sugekog, og så er fliserne nemmere at få  på plads. ​

Jeg købte en på amazon tyskland den kom i løbet af nogle dage, de findes til forskellige batteri fabrikater, jeg valgte en der bruger 18 volt makita batterier ​jeg har nogle af dem..
Der er en ​rigtig god sugekop på, den kunne uden problemet løfte ​pakke med 14 stk 30 x 30 cm fliser.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg ved ikke hvad den formelle grænse er - men hvorfor ikke bare bagsmøre ?
Vi har lige fået skiftet ~ 100 stk 30x60 fliser fordi de var skrukke. Der manglede angiveligt bagsmøring. 
Er fliserne ikke kvadratiske, er det bedst at trække fliselimen på gulvet, så rillerne fra tandspartlen ligger vinkelret på den korte led, så den luft der skal presses ud når man ligger fliserne har den korteste vej.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis