Nyt gipsloft på gammelt 40x60 gipsloft og opretning

Hej alle I dygtige LDS’ere

Jeg er ved at kigge på et ældre hus (1960’erne) og her er der et ældre gipsloft, der er virkeligt skævt og meget lidt kønt - men intakt.

Jeg vil gerne holde mine omkostninger (og arbejdsindsats) nede og overvejer om det er muligt at montere nyt gipsloft på det eksisterende loft og i samme omgang rette op, så det nye bliver ordentligt at se på?

Er opretningen kompliceret (kræver det en tømrer?) eller kan en tålmodig LDSer selv klare det?

Værd at vide:
- det er loft imod en opvarmet 1. sal
- jeg tænker ikke umiddelbart at lave spots (det er et sommerhus)

Og sidste overvejelse - er det lettere med rustik lofter?

VH Thomas

Thomas
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan er loftshøjden, hvis du har plads til forskalling under (typisk 20-25 mm tykt + gips) så kan det da godt lade sig gøre, du skal have lokaliseret bjælkerne så du kan skrue fast i dem, og ligge div opklodsning imellem for at rette op.

Men man fortryder sjældent at lave tingene rigtigt, så var det mig ville jeg rykke det gamle gips loft ned, og starte forfra.

Rustikbrædder kan meget bedre sidde på et lidt skævt loft, uden at skævhederne ses. men de skal jo også have noget forskalling til at sømme dem fast på. vel typisk max 60 cm mellem forskallingen

Vi prøver igen, i morgen --
Du er også nødt til at se i lampeudtagene for hvis ledningerne/kabler ikke er lange nok til yderligere tynd forskalling og 13 mm gips, så har du låst dig selv der.
Så jeg vil som je_ns skriver, hive det gamle loft ned, det giver noget ekstra arbejde, men giver ikke ekstra omkostninger, hvis isoleringen er låst med eks. ståltråd, så den ikke følger med ned.
Man kan selv nem rette det op, hvis du har en laser går det lidt hurtigere end hvis det er tommestok og vaterpas.

J.A.
Det løser vi....
je_ns skrev den 23-02-2025 15:32:32

Hvordan er loftshøjden, hvis du har plads til forskalling under (typisk 20-25 mm tykt + gips) så kan det da godt lade sig gøre, du skal have lokaliseret bjælkerne så du kan skrue fast i dem, og ligge div opklodsning imellem for at rette op.

Men man fortryder sjældent at lave tingene rigtigt, så var det mig ville jeg rykke det gamle gips loft ned, og starte forfra.

Rustikbrædder kan meget bedre sidde på et lidt skævt loft, uden at skævhederne ses. men de skal jo også have noget forskalling til at sømme dem fast på. vel typisk max 60 cm mellem forskallingen

Det giver mening med loftshøjden - den kan godt klare 3-4 cm lavere end nu. Jeg er normalt også tilhænger af at gøre det rigtigt - men jeg har ikke rigtigt mod på (måske) at skulle have isolering ned og op igen 🫣

Thomas
J.A.F. skrev den 23-02-2025 16:32:21

Du er også nødt til at se i lampeudtagene for hvis ledningerne/kabler ikke er lange nok til yderligere tynd forskalling og 13 mm gips, så har du låst dig selv der.
Så jeg vil som je_ns skriver, hive det gamle loft ned, det giver noget ekstra arbejde, men giver ikke ekstra omkostninger, hvis isoleringen er låst med eks. ståltråd, så den ikke følger med ned.
Man kan selv nem rette det op, hvis du har en laser går det lidt hurtigere end hvis det er tommestok og vaterpas.

God pointe med lampeudtag! 

Det er sgu det der isolering jeg er mest bekymret for - det er jo noget baks med en omgang ned og op….

Thomas
Tænker det er nemmest at udskifte isoleringen, da den vel ikke er så tyk, når der er en opvarmet 1' sal.

Det med at genanvende gammelt isolering, ville jeg personligt helst undgå..

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
je_ns skrev den 23-02-2025 18:15:57

Tænker det er nemmest at udskifte isoleringen, da den vel ikke er så tyk, når der er en opvarmet 1' sal.
Vi er enig (det kun hvis budget er meget stramt), og det er jo kun en enegangs opgave

J.A.
Det løser vi....
Havde lidt samme setup for 19 år siden.
Her hev jeg de gamle gipsplader ned - de sad fast på nogle små trælister, som var sømmet fast på noget ujævnt forskalning. Forskalningen var temmelig skæv og det var store gamle huller fra en trappe og skorsten.
Herefter kunne jeg sætte noget ny forskaling op - som jeg rettede til, så det blev vandret. Forskalning er billigt.
Herefter fik det 2 lag gips, aht. brandsikring, og så spartling, slibning, væv, maling...
Er stadig tilfreds med det plane og vandrette loft selvom det var et større arbejde :-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også