Byg-selv foldedør?

Jeg ville gerne have en foldedør mellem vores køkken og stue. Pt. er der blot en åbning mellem de to rum på 107 cm x 228 cm. De 228 cm er fra gulv til loft. Jeg kan ikke finde nogen foldedøre, heller ikke lavet på mål, der passer ind. De fleste foldedøre er kun 83-84 cm brede, og ca. 204 cm høje (tiltænkt en døråbning med karme). En skydedør er desværre ikke en mulighed, da det eneste sted skydedøren kan ”parkeres”, når den er åben, er bag en brændeovn. En almindelig dør kommer til at være i vejen, uanset i hvilken retning den åbnes. Jeg havde også tænkt på en gulv-til-loft persienne eller et foldegardin – det bliver bare lidt sjusket at se på.

Min tanke var derfor, om man inden for økonomisk rimelige rammer selv kan bygge en foldedør. Jeg har ikke den store fantasi til at forestille mig hvordan den kan laves. Ud over noget med nogle lameller og en masse pianohængsler….

Nogen gode idéer??
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Panex har foldedøre der kan tilpasses på mål.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Du kan faktisk ikke bruge pianohængsler da døren så ikke kan foldes. Så skal der ihvertfald bruges 2 hængsler i hvert led, og så skal de sættes sammen. Altså så der er hængsel virkning på begge kanter af hvert bræt.
De kan købes skræddersyede. Her et eksempel LINK Det er lavet med krydsfiner Brædder, og så beklædt med kunstlæder. Det viste eksempel kan laves op til 2450 mm højde. 
Så skal læderet 
ENTEN sys sammen midt imellem "brædderne" for at udgøre hængsel. Der skal så være lidt mere end tykkelse på "brædder" som afstand for at det kan foldes sammen.
ELLER Kunstlæder trækkes hen over "brædder" og så læder på den ene side af dør gå "ligeud" og den anden side foldes helt ind. Næste "brædde" skal det være modsat. På den måde kan døren også foldes. 
Der kan naturligvis bruges andet end kunstlæder. 
Men der skal stadig findes noget skinne system som det kan køre i øverst. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
BOFH skrev den 22-02-2025 23:36:50

Panex har foldedøre der kan tilpasses på mål.

/BOFH 

De er prøvet - de svarer ikke...

Har du prøvet det Norske firma som jeg har givet link til ?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Vi kan, bortset fra opgaver der kræver autorisation klare de fleste opgaver selv og er ret stolte af det. Det eneste sted vi for mange år siden måtte opgive, var at bygge en  foldedør. Der var en foldedør med noget kunstlæder et sted i huset og vi ville lave en tilsvarende. Alle materialer var købte, men vi måtte opgive. Købte i stedet for en dyr foldedør med egetræslameller.
Kunne du overveje noget i retning af et rullegardin?
Ingeborg

Når lysten driver værket
Annonce
ev elmand skrev den 04-03-2025 23:55:04

Har du prøvet det Norske firma som jeg har givet link til ?

Jeg så prisen - 17.603 NOK = 11.207 DKK. Det er lige et par kroner over budgettet....

Kanmandet skrev den 08-09-2025 04:48:03

Vi kan, bortset fra opgaver der kræver autorisation klare de fleste opgaver selv og er ret stolte af det. Det eneste sted vi for mange år siden måtte opgive, var at bygge en  foldedør. Der var en foldedør med noget kunstlæder et sted i huset og vi ville lave en tilsvarende. Alle materialer var købte, men vi måtte opgive. Købte i stedet for en dyr foldedør med egetræslameller.
Kunne du overveje noget i retning af et rullegardin?
Ingeborg

Det er svært at finde et i de mål; ca. 107 x 228. Ligesom foldedøre er det. Åbenbart er det en universel ting at alle døre/døråbninger er ca. 80 cm.

Her har de foldedøre i op til 2,5 meters højde, og valgfri bredde. ​LINK​​​

Vi prøver igen, i morgen --
Mange år siden vi købte vores Pella foldedør. Kunne købes på mål. Nødvendigt fordi vi byggede til med trappe.
Kunne du bygge to Silvan foldedøre sammen?
Ingeborg

Når lysten driver værket
Kan se der er brugte foldedøre til salg flere steder, også Pella døre. Søg Pella foldedør.
Ingeborg

Når lysten driver værket
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis