Efterisolering af hus

Hi,
Vi leder efter en løsning til at efterisolere vores hus. Væggen i stueetagen er mursten og der er ingen problemer med det, men på 1. sal er der en let ydervæg med træskelet. Og her er problemet. Vil dette være en god løsning, eller skal jeg ændre noget? I rækkefølge indefra: 
gipsplade - dampspærrefolie - 12 cm konstruktion + mineraluld imellem - 18 mm OSB-plade - vindspærre membran - 10 cm mineraluld - net+armeringsmørtel - puds. Fra mine beregninger er U-værdien korrekt, men jeg undrer mig over "væggens vejrtrækning"... og om der vil være et problem med fugt i huset eller ikke?

MVH Pawel
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser umiddelbart ok ud - dampspærren ligger på den rigtige side.
OBS-plader er ret tætte og vil også virke delvist som en fugtspærrer.
Din U-værdi må være ca. 0.18.
Jeg er enig i at det vil give en u-værdi omkring 0,18.

Det er ikke væggens konstruktion, der bestemmer om der vil være et problem med fugt i huset. Man sætter dampspærre for at undgå at væggene bliver ødelagt af fugtigheden af afkølet indeluft. Det er ikke væggenes opgave at transportere fugtighed ud af huset. Det skal ikke den vej, hvis man vil undgå skimmelsvamp.

Man undgår problemer med fugt inde, hvis man har passende opvarmning og lufter passende ud eller har mekanisk ventilation.

Hi. Jeg hår kigged under beklædning i går. Det er min væg:
1.gipsplade
2. Dampspærre
3. 5 cm træskelet til kabler, rør m.m. med 5 isolering
4. Dampspærre som aluminium på papier...
5. MDF plade
6.dampspærre som aluminium på papir
7. Træskelet med 12 cm isolering
8. Vindspærre - pap
9. Træ facade beklædning

Ifølge alle regninger og artikler er isoleringstykkelse over 15 cm det betale sig ikke at isolere...

Og i et rum er skimmelsvamp i en af hjørner. Hvor det blæser og regner mest. 

Vi har radiatorer på indvendige vægge, ikke udvendige. Og nu spekulerer jeg på, hvad der er mere rentabelt: at isolere det alligevel eller flytte radiatorerne til ydervæggene...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også