Komfuret død – fejl i ovn eller installation?

Hej,
Jeg har et problem med mit komfur, og jeg er i tvivl om, hvorvidt det er selve ovnen, der er defekt, eller om der er en fejl i installationen.
  • Forleden var komfuret tændt (ovnen), da strømmen i hele lejligheden forsvandt, men ingen sikringer sprang.
  • Da jeg slog strømmen til igen, fungerede alt undtagen komfuret, som nu er helt død (heller ikke uret lyser).
  • Hvis jeg slukker og tænder på ovnstikkontakten, går strømmen i hele lejligheden igen.
  • Hvis jeg tilslutter et andet apparat i ovnstikket, slår strømmen ikke fra, men apparatet tænder heller ikke.
Tyder det på, at jeg bare skal købe en ny ovn, eller tyder det på et problem med kraftudtaget eller gruppen i eltavlen, så jeg skal have en elektriker på?
På forhånd tak for hjælpen – som I nok kan fornemme, er jeg ikke elektriker. 😅
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu har jeg forsøgt at tilslutte komfuret igen, og strømmen slår ikke længere fra, men det tænder heller ikke. Jeg har bemærket, at kontakten føles løs og ikke klikker, når jeg tænder og slukker. Det må næsten være stikkontakten eller noget længere inde?
Der er en fejl på dit komfur , det er derfor at HPFI relæet kobler ud så alt lyset går .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
karl smart skrev den 22-02-2025 13:52:36

Der er en fejl på dit komfur , det er derfor at HPFI relæet kobler ud så alt lyset går .

Der står bla: Hvis jeg tilslutter et andet apparat i ovnstikket, slår strømmen ikke fra,

men apparatet tænder heller ikk

Du har en fejl med afledning til jord, der gør at HPFI relæet kobler ud og mørklægger hele lejligheden.
Du skriver også, at stikkontakten føles løs og ikke klikker. Du bør få fat i en elektriker til at se på sagen. Måske er fejlen i stikkontakten.

fase
S. Fabrin skrev den 22-02-2025 14:49:32

Du har en fejl med afledning til jord, der gør at HPFI relæet kobler ud og mørklægger hele lejligheden.
Du skriver også, at stikkontakten føles løs og ikke klikker. Du bør få fat i en elektriker til at se på sagen. Måske er fejlen i stikkontakten.
Enig - hvis du sætter en stikprop i komfurets output = ekstra 230v udtag, vil ovnen blive frakoblet - det er normalt. 
Ergo et evt. defekt varmelegeme vil ikke trigge din hpfi, men manglen på spænding på dit udtag kan skyldes en defekt intern sikring, typisk 10A. 

Annonce
Jeg har aldrig set intern sikring i komfur, men undtagelse af overhednings / termo sikring. 
Hvis du har sikrings propper i din el tavle kan en af dem være sprunget uden at markerings øjer er faldet ud. 
Men det redder sikkert ikke den overgang der sandsynligvis er i ovnen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for jeres input.

Jeg har nu haft fat i en forlængerledning og sat komfuret til i en anden stikkontakt. Så tændte komfuret - Så det må være stikkontakten som fejler.
Ikke for at være lyseslukker , men  jeg tror stadig at du har en jordfejl på dit komfur , men det må tiden jo vise .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Er der kommet vand eller fugt ned bag dig komfur til stikket (har dit komfur kogt over). Det kan også være årsagen.
Næste trin vil være at få målt om der kommer strøm frem til komfuret.

Søren O
Så fik jeg udskiftet stikkontakten. Det ser ud til at det løste problemet. Tak for alle jeres input!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis