Ældre undertag - loft til kip

Jeg har brug for råd angående en tagkonstruktion på et 60’er-hus med loftsrum, hvor jeg gerne vil lave loft til kip i halvdelen af huset (køkken og stue). Loftkonstruktionen har et undertag af plast fra dengang huset blev bygget, og jeg vil gerne lave loft til kip uden at tage taget af og lave nyt undertag. Hvordan sikrer jeg den rette ventilation og undgår fugtskader, uden at udskifte undertaget? Eller kan kan gøre noget indefra ift at sikre mod fugt og samtidigt kan isolere? 

Jeg vil søger råd og inspiration til, hvordan et sådan projekt kan lade sig gøre, og hvilke muligheder vi har, som ikke koster et nyt tag eller kræver at vi piller taget af, for at etablere et nyt undertag oppefra. 

Hvis I også har idéer til, hvordan man potentielt kan ændre spærkonkstruktionen, så der ikke er så mange understøtninger i rummet, så er det også meget velkommen.  

På forhånd tak!

Jeg har vedlagt billeder af, hvordan jeg tænker en færdig visuel løsning kunne ønskes at være, så I har et referencepunkt (velvidende at den eksisterende tagkonstruktion begrænser). Derudover har jeg også vedlagt billeder af den eksisterende konstruktion og tegning dertil.

Der er selvfølgelig også en mulighed der hedder, at vi ikke gør noget, og beholder loft i etageadskillelsen, hvis det er alt for omstændigt og dyrt. 

Jeg ser frem til at høre jeres tanker og anbefalinger.

På forhånd tak.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal ventileres over isoleringen med gennemgang både ved tagfod og kip.
Noget andet er at det er en temmelig stor omgang at lave uden at rykke taget af. Spærene skal forstærkes nedefra, der skal ligges en kipbjælke ind, og muligvis også en murrem i begge sider, og en søjle i begge ender. Du bør tale med en rådgiver.

Selvbygger med stort S. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis