Renovering af facade

Vores hus fra 1961 trænger til en opfriskning af murværket, og vi havde egentlig planlagt at få ordnet fugerne inden for de næste par år. Nu er jeg dog blevet i tvivl, om det er den bedste løsning, eller om jeg i stedet selv bør reparere de mest slidte steder og overveje at beklæde huset med et andet materiale. For fire år siden fik vi nye døre og vinduer, og hvis vi vælger en træbeklædning, er jeg lidt bekymret for, at den ekstra tykkelse vil få dørene og vinduerne til at se “indsunkne” ud.

Et alternativ kunne være at få murværket renset og derefter fuget, i håb om at det vil give huset et pænere udtryk. Jeg er dog ikke sikker på, at vandskuring er den rette løsning i vores tilfælde.

Hvad tænker I? Er det realistisk at få murværket til at se flot ud igen, eller bør jeg se ​mig om efter andre løsninger?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Helt klart afrensning og omfugning, klart den kønneste og mest holdbare løsning der med garanti holder din levetid ud.

Eneste aber dabei er at der er brugt sort cement i den oprindelige mørtel under opmuring, det kræver meget disciplin under fugearbejdet at ikke komme til at misfarve stenene. Hvis det hele skal fuges om ville jeg kraftigt overveje at bruge en alm grå cement så der kan syres af uden risiko for sorte løbere. Murværket vil derfor også få et væsentligt lysere udtryk end i dag.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tror bestemt også en ny meget lysere lysere fuge kan få det til at se godt ud. Smatidsg med at få reperart evt sætningsskader mm.
Synes det er synd at gemme et flot solidt murværk bag en beklædning. Men det er jo en smagssag.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Jeg har engang omfuget et hus. Gik fra træt udtryk til meget fint, lysere udtryk alene fordi der kom fuger helt ud (de blev blot trykket med den der jernkuppel på toppen af fuge skeens håndtag).

Modsat kan en hvis filsning se rigtig pænt ud. Det skal dog vedligeholdes mere end fugerne + er dyrere. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis