E15 på 10 år gl. Siemens opvaskemaskine

Godaften,
imorgen skal jeg forsøge at afhjælpe et problem på min datters opvaskemaskine.
Kender pt ikke modelbetegnelsen, men E15 optræder når hun forsøger at starte maskinen på et std 1-times program.
Se vedlagte billede.
Nogen der kan give hints om hvad der måske er galt, eller hvad advarslen drejer sig om?
Har læst TageM's tråd fra 2013

Pft

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
E 15 indikerer vand i karet under maskinen. Det er en flyder som stiger op og starter udpumpning op, uanset om der er slukket på display eller døren åbnes. Den tekst du selv viser kommer fra Siemens hjemmeside, og er ikke beregnet til at "far komme og hjælper"
Her er løsningsmuligheder fra en leverandør af reservedele. link 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis der vand i karet under maskinen, tyder det på en utæthed.

Man kan sikkert få gang i maskinen igen ved at vippe den næsten 90 grader, så vandet løber ud. Det kræver, at de 4 (eller 6) træskruer foran i maskinen, der går ind i skabene ved siden af bliver fjernet. De sider normalt under nogle gummipropper. Når de er fjernet, kan maskinen trækkes ud og vippes. Hold lågen lukket når der vippes, da vandet ikke er inde i maskinen.

MEN der er meget stor sandsynlighed for at fejlen opstår igen. Hvis der er en blivende utæthed, bliver bakken fyldt igen. Så må man finde ud af hvad der er utæt. Det er ikke altid let.  

Hvis du ikke vil gøre det selv, behøves du ikke at få en fra Siemens til at se på det. Enhver hvidevare-reparatør kan klare det.

Foreløbig afslutning:
Havde fået at vide at E15 kom 15-20 min. efter start af 1 times-program.
Hev maskinen ud, tørt på gulv under maskinen. Tiltede den til siden og fik en god liter vand ud.
Forbandt den og checkede slanger. Lagde dog afløb i en spand for at kunne følge med.
Startede den og gennemførte timeprogrammet uden fejl😀
Satte den på plads, forbandt afløbet til vandlås, og gennemførte et skylleprogram.
Gennemførte derefter igen 1 times-programmet uden fejl.

Min konklusion er et periodisk problem, sikkert relateret til svømmeren i bunden. Det vil nok komme igen.
Andre bud?

Når der var vand i bundbakken, så er det ikke et problem som relaterer sig til svømmeren i bunden. Siemens sidder det bag sidepladen i venstre side. ( set imod maskinen) 
Det kan også være et uheld med at der er kommet almindelig opvaskemiddel på en tallerken. Det vil skumme så meget at det flyder over foran. 
Så er der alle utætheds muligheder. Her må man adskille det så meget at bund karret kommer af. Så kan man måske se en indtørre kalkstribe / sæbestribe. 

Så godt karret/beholderen i venstre side, har ingen anelse om dens funktion.
Den var ca 2/3 fyldt.

Annonce
Beholder i venstre side fyldes op undervandindtag, og noget sindrigt rør system "løber over" på et tidspunk og som forbundne kar tømmes det. På den måde måles det at ved 2 eller 3 tømninger er der tilstrækkelig vand i maskinen. 
Kigger du ind imod karret ser du nederst til højre en lille switch som påvirkes af vandstrømmen OG til slut af en flyder. Det styrer vandindtaget.
Når det er sagt så er Siemens / Bosch noget af de maskiner som har givet mig grå hår på hovedet. 

Jeg kender ikke opbygningen af Siemens, men Miele har et plastik-bakke under maskinen der opsamler vand fra eventuelle utætheder. Den har altså intet med maskinens egentlige funktion at gøre.  I den bakke er der en flyder, der vil give en fejlmeddelelse, hvis den bliver aktiveret. Jeg går ud fra at det er det samme på Siemens.

Hvis bakken fyldes med vand er der stor sandsynlighed for at der er en utæthed. Hvis den er lille, kan der gå lang tid inden, der kommer problemer igen. Der sker en vis udtørring, når maskinen ikke bruges. Så man kan risikere at fejlen kun opstår, hvis maskinen bliver brugt flere gange i træk.  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis