Hvad gør I med afklippet græs?

Hvad gør I andre med græsafklip, når I har slået jeres græsplæne?

Hvor jeg bor nu har jeg en forholdsvis lille kompostbeholder, hvor jeg nu har forsøgt at kompostere græsset i. Men der sker tilsyneladende ikke noget med det... Jeg ved ikke, om det er for tørt eller vådt eller noget andet.

Hvad gør I andre?

Hvad gør I med hækafklip?

Jeg ved at dette er temmeligt meget "begynder husejer" spørgsmål, men er lige flyttet og hvor vi boede før havde vi rigeligt land omkring os, diverse husdyr, osv. Og et velfungerende (stort) komposteringssystem der fint omsatte både græs, hækafklip samt diverse andet haveaffald.

Jeg vil tro, at den kompostbeholder vi har overtaget med huset her er ca. 0.75 m^2 maks.

Og mon ikke der er ca. 150m^2 græsplæne. (løst øjemål)

Det har jo måttet fungere på en eler anden måde for den tidligere ejer.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bioklip og lader det ligge. Vil du absolut rive det sammen så kør det på genbrugspladsen.

Selvbygger med stort S. 
Man kan faktisk gøre det samme med hækken. Køre nogle gange over det med en kraftig plæneklipper. Det vil ligge nogle pinde uden blade bag efter. Hvis de er irriterende, kan man rive dem op et par uger efter. Så kan hele hækken være i en eller to sække.
Jeg fjerner naturligvis ikke græsafklip fra plænen. Det vil jo blot koste mere gødning når ressourcer fjernes.
I de sidste par år er det så med robot plæneklipper, så er det heldigvis helt umulig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Græsafklip er svært at kompostere alene. Det pakker sig for tæt og der kommer ikke ordentligt ilt til det. Det skal helst blandes lidt op med grene o.l. og ikke være alt for vådt.
Men ellers enige med de andre…slå lidt oftere, brug bioklip og lad det ligge.

Bare kald mig BBB 
Gratis gødning til din plæne. Evt smid det i urtehave eller bede. Det holder på fugten, lukker af for ukrudt og er glimrende gødning til planter og buske 
Annonce
Jeg kører det på genbrug, når jeg alligevel skal forbi. Ja, græsset stinker efter en uges tid, men jeg har hidtil hellere gøde og styre det selv, end køre med bio klip.

Til sommer får vi robot. Det er enklere og plænen er nu jævn og færdig nok til, at det kan lade sig gøre 
Vi har altid ladet det ligge på græsplænen  , det er jo økologisk gødning , og nu er robotten jo med Bioklip så det bliver fordelt jævn og kan ikke ses .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Superdiy skrev den 19-02-2025 14:50:41

Bioklip og lader det ligge. Vil du absolut rive det sammen så kør det på genbrugspladsen.

Jeg har prøvet bioklip. Det resulterer i en græsplæne, hvor man får irriterende små stykker græs på sko og tæer når man går på plænen. Det synes jeg ikke er superfedt.

Jeg vil ikke bruge tid på at rive det sammen. Min plæneklipper har skam sådan en opsamlingskurv jeg så bare tømmer nogle gange undervejs. 😅
GodeVen skrev den 19-02-2025 14:58:21

Man kan faktisk gøre det samme med hækken. Køre nogle gange over det med en kraftig plæneklipper. Det vil ligge nogle pinde uden blade bag efter. Hvis de er irriterende, kan man rive dem op et par uger efter. Så kan hele hækken være i en eller to sække.

Det gjorde jeg hvor vi boede før - og så komposterede jeg både hæk og græsaffaldet. Det gik superfint... 

Big Bam Boo skrev den 19-02-2025 15:17:40

Græsafklip er svært at kompostere alene. Det pakker sig for tæt og der kommer ikke ordentligt ilt til det. Det skal helst blandes lidt op med grene o.l. og ikke være alt for vådt.
Men ellers enige med de andre…slå lidt oftere, brug bioklip og lad det ligge.

Ah.Det forklarer nok, hvorfor det ikke komposterer nu - og hvorfor det komposterede fint hvor jeg boede før. Før var der netop ofte hækafklip og andet godt med....

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis