Overligger til hul i gavl, skal der virkelig skiftes 5 skifte??

Hej,

Jeg skal have lavet et hul i min endegavl til en dobbeltødr på 140 cm. Jeg har i den forbindelse betalt en ingeniør for at beregne på dette... Han siger nu at jeg skal have en overligger i formur og bagmur, jeg har købt to 8 stens overliggere fra stark. Oprindeligt skriver ingeniøren at der skal skiftes 2 skifter henover overliggende. OK, sender så i dag de to overliggere til ham for at spørge om de er OK hvortil han så beregner at 4-5 skifter skal skiftes henover... Jeg kontakter muren som skal lave det, som fortæller at hanblot vil ligge overliggeren ind, og så smide godt med mørtel i...

Kan det virkelig passe, at jeg til en almindelig gavl på 4 meter skal skifte 5 skifter henover overliggeren?`Ifølge muren er det helt unødvendigt... Der er saksespær som er selvbærende, og altså ikke ligger vægt på gavlen.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spørg ingeniøren hvorfor der skal udskiftes 5 skifte. Der må være noget i "beregningen" der gør at han kommer frem til det resultat. Når du kenders hans argument, kan du tage beslutning.
Hvis det kun skal holde "sig selv" så har din murer ret. MEN der er risiko for at det regnvand der trænger igennem muren kommer ned i hulmuren og så drypper ned indenfor. Derfor skal der laves murpap som ligger over overligger, og så skråt op på indermur. Det kan kun laves ved at udskifte flere skifter, enten udvendig eller indvendig.
Alternativ skal der bruges en såkaldt TB rende LINK Men det ved murer alt om. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis