Understøbning eller ej

Hej LDS 

Jeg har læst næsten samtlige indlæg omkring understøbning af fundament med syldsten.
Nu er jeg så kommet i tvivl om det er nødvendigt i forhold til vores hus, da vores syld/kampesten er ret store og går næsten dybt nok.
Jeg har lavet en prøvegravning i den dybde vi skal ned i for at kunne isolere og støbe, hvilket er en smule under stenene, men jeg tænker nogle af stenene måske endda kan være mindre og ikke stikke lige så dybt.

Er det bedste at grave 1m af gangen og understøbe, eller er der andre alternativer f.eks. støbe op langs siden af stenene så der kommer en lige kant.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har gravet ud under et lille stykke og kan se at de store kampesten ligger på mindre syldsten som går under det niveau jeg skal grave til.
Ville i stole på det holder, eller skal jeg grave lidt dybere under fundamentet end mit niveau, sætte en plade for og støbe ned bag ved? 
Du få aldrig nogen sinde det tærrændæk til at opnå tilnærmelsesvis nutidig isolering, så efter min mening står indsatsen ikke mål med udbyttet.
Er resten af huset værd at renovere på?

Selvbygger med stort S. 
Hvad mener du, graver 500mm ud og isolere med 350mm Sundolitt.
Det behøver ikke være lodrette kanter. Hvis der er en storsten der stikker ud i lokalet - så kan du skære flamingoen til omkring. Når du så hælder beton på - så binder du det hele sammen.
Bertil s skrev den 21-02-2025 17:54:55

Jeg mener du får aldrig bugt med kuldebroen langs ydervæggene da det er umuligt at lave kantisolering og tilstrækkelig isolering langs væggene hvor det højeste varmetab er.

Derudover får du stadig den udfordring at væggene står direkte på kampestenene hvor de kan trække fugt op fra jorden.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Superdiy skrev den 21-02-2025 20:28:51

Jeg mener du får aldrig bugt med kuldebroen langs ydervæggene da det er umuligt at lave kantisolering og tilstrækkelig isolering langs væggene hvor det højeste varmetab er.

Derudover får du stadig den udfordring at væggene står direkte på kampestenene hvor de kan trække fugt op fra jorden.

Han kan jo vælge at isolere soklen på ydersiden og under jordniveau så er der ingen kuldebro. Hvad angår opstigende fugt så findes der masser af fine produkter fra fx Skalflex. De er dog lidt dyre.

Da det er et bindingsværkshus fra 1860, hvor fugt netop kan blive et problem, isolere jeg væggene med Hempcrete blokke.
Det kan forhåbentlig hjælpe på noget af den opstigende fugt.
Jeg har valgt ikke at tage nogle chancer, så understøbningen er igangsat.
Har gravet ned til 90cm under terræn og banket armering ind i begge sider, så støbningerne sidder sammen.
Fremgangsmåden er som beskrevet i flere andre indlæg.

puggie skrev den 24-02-2025 10:56:54

Superdiy skrev den 21-02-2025 20:28:51

Han kan jo vælge at isolere soklen på ydersiden og under jordniveau så er der ingen kuldebro. Hvad angår opstigende fugt så findes der masser af fine produkter fra fx Skalflex. De er dog lidt dyre.

Nu vi er ved isolering af soklen, så har jeg i forbindelse med at vi skulle have nyt vand, gravet op på ydersiden af huset. 

Ville det så ikke næsten være dumt ikke at smide isolering i hullet og støbe på indersiden/under fundamentet. Også selvom det kun lige er et lille stykke, så kan resten isoleres senere.

Og hvilken isolering er at foretrække.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis