Egetræsbord er blevet hvidt.

Hej. 

Jeg har gerne ville behandle mit nye egetræsbord så der ikke så let ville komme pletter på. Det gjorde jeg med Trip Traps hvide natursæbe. Det har så resulteret i at mit nye massive egetræsbord har fået en hvid tint. Som jeg helst ikke vil have. Jeg vidste ikke at bordet var blevet olieret fra fabrikken og at sæben ville ødelægge overfladen. Håber meget der sidder en derude som kan komme mig til undsætning. Venlig hilsen en forvirret fynbo... 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrub overfladen gundigt med et egnet trærensningsmiddel og skyld grundigt. Når det er helt rent og tørt så kan du oliebehandle med en hærdende olie (linolie eller tungolie(kinesisk træolie) ) eller lakere(som vil være det mest modstandsygtige overfor pletter).

Hvid sæbebehandling vil jo give en hvid tint.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Tusind tak for svaret. Men jeg er lidt i tvivl om hvad et egnet trærensningsmiddel ville være. Har du eventuelt nogle forslag? 
Borup Trærens
Trip-Trap Trærens
Faxe trærens

Er eksempler. Der er også vejledning med. Jeg ved at trip-trap har en i spray-version. Måske det er nok til at tage det. Siden bordet er olieret fra fabrikken tænker jeg at den sæbe du brugte nok ikke er trukket så langt ind.

Som behandling bagefter kan du bruge en mat eller blank møbellak fra Faxe påført med lakrulle/skumrulle - så bliver den meget modstandsdygtig overfor pletter. Eller en bordpladeolie fra Trip-Trap eller andet mærke. Rå linolie eller kinesisk træolie kan også bruges men vil nok tilføje et mere gyldent skær til pladen.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Perfekt. Det vil jeg prøve. Tusind tak <3 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis