Win 10 til 11?

Hej herinde
Jeg prøver at danne et overblik over, om en " begrænset " opdateret win 11 er løsningen, eller jeg skal købe ny pc. ( ex. denne )
 Har pt. en Dell precision 4800 dc, med TPM 1,2, 2 kernet I 7-4600/2,9 ghz cpu, 8 gb/ 256 gb Ssd HD, og vil helst køre et par år endnu, hvis muligt. Pc. er 7 år, fra Refurb og fungerer 100%.
Hvad gør andre herinde? Er det en god ide at omgå visse funktioner og installere en version som godtager de mangler i kompabilitet, der nu er. a.la - dette. ( kender lidt til div. installationer, men ikke ekspert )
Har nogen erfaring/råd ?
PFT-Carsten

Hej herinde Jeg prøver at danne et overblik over... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så længe prisen frir 2025 til 2028 ikke er angivet skal man ikke tro den mulighed er attraktiv for almindelige brugere. For en almindelig bruger er Win 11 ikke mere krævende - man mærker ikke om TPM er version 1 eller 2 eller helt uden TPM. Der sælges meget genbrugt IT fra større firmaer med Windows 11 med ringere hardware en din har.

Kurt54 skrev den 18-02-2025 20:37:05

Så længe prisen frir 2025 til 2028 ikke er angivet skal man ikke tro den mulighed er attraktiv for almindelige brugere. For en almindelig bruger er Win 11 ikke mere krævende - man mærker ikke om TPM er version 1 eller 2 eller helt uden TPM. Der sælges meget genbrugt IT fra større firmaer med Windows 11 med ringere hardware en din har.

Helt enig, men det er dejligt lige at høre om andres valg før jeg går videre. Kender godt til overstående mulighed også, men har især trådt vande mens win 11 fik dårlig omtale. Men det samme gjaldt jo også win 7, 8 osv. 

Forstår det sådan at cpu skal være mange kernet for bedste yde evne..

Din CPU er mangekernet. Det der er problemet er TPM modulet, der skal være TPM 2. I din computer er den version 1.
Det omgår man så ved at bruge f.eks. RUFUS til at snyde WIN 11. Jeg har ligesom dig købt en brugt computer med i7 processor. Den skulle heller ikke kunne køre WIN 11, men som du ser kører det.
Prisen for vedligeholdelse skal du ikke regne med at den bliver attraktiv for private brugere.

fase
CPUen er ikke på Microsofts positiv liste - det er til gengæld en masse svagere processorer, de går åbenbart mere op i alder end styrke. Men rufus løser både tpm og cpu.

https://learn.microsoft.com/da-dk/windows-hardware/design/minimum/supported/windows-11-supported-intel-processors

Jeg har opdateret 4 "gamle" pc'er som ikke kunne køre win11, de kører fint.

Her er måden som jeg brugte.

Gå til det officielle Windows 11-websted og download en Windows 11 24H2 ISO.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows11

Monter(Mount) image i stifinder, og gå til mappen Sources.
Hold Shift-tasten nede, højreklik på et tomt område, og vælg derefter "Åbn PowerShell-vindue her".

Skriv cmd i PowerShell-vinduet, og tryk på Enter.
Skriv setupprep.exe /product server, og tryk på Enter.

Følg instruktionerne på skærmen i et nyt vindue.
Bemærk, at selvom opsætningsskærmen viser "Windows Server", så installerer du stadig en almindelig udgave.

mvh
Super - har kigget en del YT  videoer også, så gi'r det et shot når der er tid. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis