Gulvvarme - Udvidelse af varmearealet

I mit badeværelse er der efter sammenlægningen med tilstødende vaskerum gulvvarme (vand) i ca. 60-70% af gulvarealet. Dette skal udvides til hele gulvet, men jeg er ikke interesseret i at hakke hele gulvet op for at lægge gulvvarmen påny.

Jeg har overvejet at lægge el-gulvvarme ovenpå det gamle og så bare sløjfe det eksisterende vandgulvvarme, men det virker mere fornuftigt at udvide det som er der i forvejen.

Jeg kan ikke hakke en del op og tilslutte røret til den nye gulvvarme. Er det mest fornuftigt at "forlænge" røret ved termostaten. Her kommer røret op af gulvet, og kan umiddelbart forlænges og støbes ned i det nye gulv.

Kan jeg få lidt erfaringsassistance.

PS: Jeg ønsker ikke selv at lave hele installationen, men blot lave det hårde arbejde med at lægge rørerne som så tilsluttes af en autoriseret VVS'er.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er jeg ikke så meget inde i måden at udføre vandbårent gulvvarme på.
Men jeg ved en del om el gulvvarme, da jeg er elektrikker.
Jeg ville bestemt ikke vælge el gulvvarme, da det er meget dyrt at bruge, hvis det skal varme ordentligt. Hvis du har andre varme kilder i badeværelset, vil el være godt nok til komfort varme, men du burde bruge de ekstra penge det koster at lave vandbårent gulvvarme, du vil blive gladere for det i længden.
Hej

Det er ikke lovligt at lave samlinger under gulvet, så derfor skal du gøre som du selv siger at forlænge røret på fre og retur der hvor termostaten sidder nu.
Du skal så lade samlingen sidde så den er tilgængelig.
Det er lovligt selv at lave centralvarmeanlæg, hvis du ikke har fjernvarme.
En god ide hvis du skal have et stort gulvareal er at skrotte termostaten på returrøret og få monteret en cirkulationspumpe med blandesløjfe der blander vandet så fremløbstemperaturen ikke overstiger ca. 35 grader.
Snak med vvséren.
Go´arbejdslyst.

Kewin, Svendborg

 

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

Citat fra kewinlund

Det er lovligt selv at lave centralvarmeanlæg, hvis du ikke har fjernvarme.


Er det også lovligt, set fra forsikrings selskabets synspunkt??? Har hørt at de vil have en VVS'er skal have lavet det, uanset hvad, i tilfælde af at de skal til at betale ved rørskade, eller lign. senere hen..

Har nemlig oliefyr, og tingene vil være meget "nemmere" hvis jeg må lave det hele selv wink
Jeg har selv lagt vandbåren gulvvarme overalt i mit nye sommerhus. Der er ikke noget i vejen for at lave det selv, så længe deter på det lukkede system. Alt hvad der har fordindelse til det offentlige net skal laves og godkendes af VVSer. Forsikringen kan ikke nægte at betale, hvis du udfører alt efter forskrifterne. Det er klart at du kan få problemer hvis det er tydeligt at der er tale om GDS.
God fornøjelse og husk nu - fuldstændig efter bogen.
MVH. Bjørn biggrin
Interessant spørgsmål! Er der nogen der er blevet afkrævet håndværkerregninger af forsikringsselskabet ved en skade? Har aldrig hørt om det selv.

mvh Anders
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis