Hvordan skal ledninger kobles og lasker sættes i klemkassen på en 1-faset 230v motor

Jeg står med en drejebænk med en motor, hvor ledningen mangler, dvs. jeg kan ikke se hvordan, det var forbundet, da den sidst har kørt.

Er ny mht. motorer så prøvede at læse om stjerne- og trekantkobling, men alt den info jeg fandt handlede om ,hvordan man med tre faser kobler motoren, så ​er i tvivl fordi det ​kun er en fase.

Som jeg læser typepladen så skal der kun bruges 1 fase, 230v, og at den understøtter både trekant og stjernekobling?

Af klemkassen
W2  U2  V2
U1  V1  W1
ser det ud til, at der mangler en laske imellem V2 og W1, for at det er en trekantkobling.
Desuden mangler en møtrik på W1 mens møtrikker på W2 og U2 sidder løs.

De sidste tre møtrikker (U1, V1, V2) sidder fast og derfor antager jeg, at de ikke har været rørt da ledningen er taget af.

Så mangler jeg en laske, og hvordan skal jeg sætte ledningerne fase, nul og jord?
På forhånd tak til alle med indput  

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dem som har taget ledninger af har gjort det meget nemt for dig. Du skal bare montere dine 2 ledninger under de løse møtrikker W2 og U2. Er der en stelskrue under kabel fra kondensator så monteres eventuel jordleder der. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Fra kondensatoren går der tre ledninger. En grøn direkte ind i motoren, en brun til W2 og en blå til V2.
Under den blå på V2 er der en lys brun (cremefarvet), der går direkte ind i motoren.

Den sorte på U1 og den røde på V1 går direkte ind i motoren også.

Så kan ikke se en stelskrue, som du nævner. Kan jord skulle forbindes til det hul med gevind der er i bunden af selve klemkassen (neden for den røde ledning)?

Er der ligegyldigt om fasen kommer på W2 eller U2, eller har det noget med omdrejningsretningen at gøre?

Det er principielt lige meget hvor brun og blå kommer på,  bare det er de 2 klemmer med de løse skruer. Men for syns skyld kunne du jo sætte brun ved brun fra kondensator. 
Du nævner et hul med gevind til jordledning det er ok. MEN hvis du hiver lidt i hele kablet ( sort kappe) der kommer fra kondensator så ser du et tilsvarende hul med gevind. Men her er der allerede en skrue klar. ( Kan lige anes på billedet) 

Du skriver i et forkert forum  !!!!!!!

"AUTOELEKTRIKEREN"
polobjørn skrev den 18-02-2025 16:51:29

Du skriver i et forkert forum  !!!!!!!

Hvad mener du med det?? Hvilket forum vil du anbefale? 

fase
Annonce
Dit spørgsmål hører hjemme i " Værktøj & Maskiner"  MEN  Det r til PETER 9 S

"AUTOELEKTRIKEREN"
Tror ikke jeg kan flytte tråden, så det må jeg huske til næste gang.

Så fik jeg mulighed for at se på ledningstilslutningen på drejebænken, og har fået den til at køre  
Som du nævnte 'ev elmand', så kunne fasen sidde på W2 og nul på U2 eller omvendt - begge resulterer i at motoren drejer i samme retning.

Bonusspørgsmål:
1. Vil man kunne få motoren til at dreje i modsat retning, og i så tilfælde hvordan forbinder man så ledninger: fase, nul og dem fra kondensatoren?

2. Typepladen siger at der skal bruges 1 fase, men kan man alligevel sætte 3 faser til hhv. U1  V1  W1, hvis den blot er koblet i stjerne for at sikre 230 V samt kondensatoren er taget fra?
1. Ja motoren kan køre den anden vej. Tilgang flyttes så hen  på U2 og W2 .
2. Nej motoren kan ikke monteres til 400 V det fremgår af mærkning hvor der kun står 230 V
 Der kommer en ledning op fra motoren fra hver ende af de 2 viklinger Altså 4 lednings ender. Det er sort U1,  Grøn U2, rød U1  ( som er forbundne med en laske og så hvid W2  Der er ikke monteret noget i W1  
Hvis den kunne køre på 3 faser så er det 3 viklinger. Altså 6 ledninger ( eller 3 ledninger hvis de 3 andre ender er forbundne intern) 

Perfekt, tak for alt info'en ev elmand  
Jeg gik ud fra at det var en trædrejebænk. Jeg vil ikke mene at det er den rigtige motortype til en metaldrejebænk. En kondensator-motor har ikke et ret højt startmoment. Den skal bruge lidt tid på at komme op i omdrejninger.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis