Lime y stol samling - hvordan?

En y stol er gået op i limningen i denne samling.

Hvordan fikser jeg det?
Hvilken type lim bruges? PU lim eller trælim?

Går ud fra jeg skraber det gamle tørre lim af og kommer nyt på og samler og venter?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, almindelig hvid trælim er fint at bruge.
Sørg for at rense/skrabe alt det gamle lim væk først.
Brug eventuelt noget snor til at spænde den sammen med, så du er sikker på at samlingen bliver helt fastholdt.
Vent gerne et døgn, inden du tager stolen i brug igen.
Våd lim der presses ud når du spænder det sammen, kan du tørre af med en opvredet klud.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis samlingen er meget løs, når det sættes sammen så skal der udfyldes lidt. Det kan være med en stump nylonstrømpe. Når det er samlet kan denne skæres rent rundt i kanten.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 16-02-2025 23:35:46

Hvis samlingen er meget løs, når det sættes sammen så skal der udfyldes lidt. Det kan være med en stump nylonstrømpe. Når det er samlet kan denne skæres rent rundt i kanten.

 God pointe! Den føles netop ret løs. Dvs. den går ikke stramt ind i hullet. Der er ingen modstand....

Så siger du, at der bare skal en nylonstrømpe over enden inden jeg stikker den i hullet og så trælim over nylonstrømpen?

Jeg kunne godt være usikker på, om nylonen ville forhindre trælimen i at binde de to stykker træ tilstrækkeligt.
Jeg kunne godt være usikker på, om nylonen ville forhindre trælimen i at binde de to stykker træ tilstrækkeligt.
Ja du kan være i usikker, men det er der ingen grund til. Ofte skal man bare gå i gang og ikke overtænke opgaven. Det kan blive mere kompliceret inde i hovedet end virkeligheden. 
Lim på træ enden, lim i hullet, og lim uden på strømpe foringen godt fordelt så det ikke er det som møbelsnedker ville kalde "pølselimning" Så binder det.
Når det er strammet godt sammen med skruetvinge eller elastik bagagestropper, så vaskes overskydende lim væk med en opvredet klud, overskydende strømpe skæres pænt væk, og der vaskes igen med opvredet klud. 
Det må gerne være en kasseret strømpe 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 17-02-2025 23:20:16

Jeg kunne godt være usikker på, om nylonen ville forhindre trælimen i at binde de to stykker træ tilstrækkeligt.
Ja du kan være i usikker, men det er der ingen grund til. Ofte skal man bare gå i gang og ikke overtænke opgaven. Det kan blive mere kompliceret inde i hovedet end virkeligheden.
Lim på træ enden, lim i hullet, og lim uden på strømpe foringen godt fordelt så det ikke er det som møbelsnedker ville kalde "pølselimning" Så binder det.
Når det er strammet godt sammen med skruetvinge eller elastik bagagestropper, så vaskes overskydende lim væk med en opvredet klud, overskydende strømpe skæres pænt væk, og der vaskes igen med opvredet klud.
Det må gerne være en kasseret strømpe 

 Tak for det. Jeg kaster mig ud i det.


Annonce
Jeg bruger PU lim til gamle møbler. Lim på den ene flade - vand på den anden - saml delene i pres og fjern overskydende lim (ekspanderer). Det holder "for ever" 
BRL skrev den 24-02-2025 23:27:35

Jeg bruger PU lim til gamle møbler. Lim på den ene flade - vand på den anden - saml delene i pres og fjern overskydende lim (ekspanderer). Det holder "for ever" 

 Tak, det vil jeg prøve hvis nuværende limning med trælim ikke holder. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis