Vand på gasfyr

Jeg har dette gasfyr, og jeg er i tvivl om, hvordan der fyldes vand på systemet. Inden jeg lufter ud i radiatorerne og trykket falder, håber jeg, at I kan jeg hjælpe. Har vedhæftet billeder. Kan det passe, at det er den hane markeret med orange ring på det ene billede, som fylder vand på varmesystemet? 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Det ser helt rigtig ud, men der skal sikkert åbnes i begge ender, af den fleksible slange. 
Mon ikke der bag dæksel på gasfyr er en trykmåler så du kan se hvad det står på. Til slut er det fint med 1,8 - 2,0 bar. Skulle den ende lidt højere så sker der heller ikke neget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak :) Hvis der skal åbnes i begge ender af den fleksible slange, hvad er det så for et håndtag/hane der skal drejes på? Der er et udvendigt display på dæksel der viser trykket. 
Nederst skal der drejes 1/4 omgang på det håndtag som ses i den orange cirkel.
Øverst er der en firkantet tap der stikker op som drejes med en svensk nøgle. Det ses ikke tydelig på billedet.
Det skrå håndtag er afspærring til varmvandbeholder og den med blå hætte er sikkerhedsventil. 

Du åbner den hane der er tættest på fyret først. Så åbner du den anden stille og roligt mens du holder øje med trykket på manometret. Under normale omstendigheder er det ikke ret meget vand der skal pumpes ind, så vær forsigtig, det går hurtigt.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der sidder sikkert en lille ventil på sikkerhedssggregatet hvor slangen er monteret. Den skal sikkert drejes med en stor flad skruetrækker. Ventilen er egentligt beregnet til at kunne tømme varmtvandsbeholderen.
Jeg vil foreslå at du afmonterer slangen i den øverste ende, og flytter den ned på den afblændede ventil, lige over hvor den anden slangeende er monteret. Med disse ventiler er man ikke i tvivl om der er åbnet eller lukket for vandet, og de er langt lettere at betjene.
Vil man følge lovgivningen, så skal mindst den ene slangeende afmonteres, når der ikke fyldes vand på.

Søren O
Annonce
Mange tak for jeres svar. Ja der sidder en ventil som I beskriver (se billede). Går ud fra at den også bare skal drejes 1/4 omgang? 
Helt korrekt. Men gør som SørenO foreslår. 
Tag slangen af på dette sted, og tilslut den længere nede på samme rør. Der sidder der en afblændet kuglehane som er meget lettere at håndtere. 
Og sæt så den løse prop på her ( den som hænger i en lille strop)

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis