Skifte kontakt til udendørs belysning

Hej alle.

Vi har købt hus, hvor den forhenværende ejer var elektriker. Han havde valgt at udendørs belysningen skulle tændes og slukkes direkte på hfi-relæet.
Vi har en kontakt ved hoveddøren som umiddelbart ikke bruges og jeg tænker om man kan trække kabler eller lign for at bruge den i stedet.

Men er det noget man som ikke-kundig kan klare eller skal der en autoriseret til det?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lovmæssigt skal dette foretages af en autoriseret elektriker..... ved man noget el så har man da før set at der er nogen der selv laver det, i dit tilfælde vil jeg anbefale at du får en eleltriker til at lave dette, da jeg kan se at du ikke har helt styr på hvad der er i din eltavle. Jeg tror simpelthen ikke på at lyset skal slukkes på hfi relæet !!! normalt når man slukker for hfi relæet så forsvinder ALT strøm i huset, men slukke du for en enkelt gruppeafbryder, så forsvinder strømmen kun på den del der er koblet til denne gruppe afbryder. At etablere en afbryder til at tænde og slukke for lyset udenfor burde ikke tage mere end end 1-1,5 timer for en eleltriker på regning og med autorisation
Velkommen på LDS
Er du sikker på at dit udendørs lys kun kan afbrydes på fejlstrømsrelæet? Hvis det er tilfældet, hvad dog lyder usandsynligt, må der sidde en sikring der beskytter kablet til udendørslyset.
Om du kan lave det selv, kræver at du har styr på kabelføringen til udendørslyset, og hvordan det skal udføres. Når det er fast installation er det autorisationskrævende arbejde, så du må ikke lave det selv. 

Søren O
Det var/er ofte sådan at kontakten ved høverdøren blev brugt til det udendørs lys. Så mon ikke ledningerne allerede ligger inde bagved denne kontakt, og så blot er sat sammen fordi der blev lavet bevægelsesføler. Er denne så gået i stykker kan lyset være tændt hele tiden. Tag en snak med tidligere ejer, det er sikkert slet ikke så mystisk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tænkte nok at uden billeder var det svært at hjælpe😅
Så her er et billede af relæet (nej, jeg har ikke helt styr på de forskellige typer)
Samt et billede af den kontakt jeg tænker ville være ideel til belysning udenfor. 
Det er så ikke så nemt at forklare hvordan det skal laves om, uden at skille installation ad.
Du har en fin ur-styring af dit udvendige lys. Så mon ikke det drejer sig om at få uret justeret. 
Jeg skal gerne forklare el-tavlens indhold.
Øverst fra venstre som sagt ur-styring til udvendig lys så en med en timetæller, og afbryder for det udvendige lys.
Næste række har du HFI relæ, og så 4 sikrings grupper til lysinstallation. De er mærket fint op. De 3 er med smeltesikringer ( propper) og den sidste er automat sikring.
 Nederst er der så 2 3 fasede grupper til de større forbrugere, og til højre en 3 faset gruppe til stikkontakter over køkkenbord. Så kan kogekande, kaffemaskine og brødrister være tændt samtidig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis