Udskiftning af korrespondanceafbryder med lysdæmper – hjælp søges!

Hej alle,
Jeg er i gang med at udskifte en traditionel korrespondanceafbryder med en Legrand 600W Mosaique lysdæmper, men jeg er lidt usikker på, hvordan jeg bedst afbryder korrespondancen og tilslutter lysdæmperen korrekt.

•    Jeg har en dobbeltkontakt med korrespondanceforbindelse(se billede).
    •    Flere sorte ledninger er forbundet, samt en brun (fase) og muligvis en nul.
    •    Jeg har instruktionsvejledningentil lysdæmperen (vedhæftet som billede).
Mit mål:
    •    Jeg ønsker at erstatte den ene afbryder (kontakten til højre) med lysdæmperen.
    •    Korrespondancen skal afbrydes, så lysdæmperen fungerer som en enkelt betjening.

Mine spørgsmål:
    1.    Hvordan afbryder jeg korrespondancen korrekt?
    2.    Hvilke ledninger skal jeg forbinde til lysdæmperen (fase, lampe, evt. nul)?
    3.    Er der noget jeg skal være særligt opmærksom på
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der overhovedet plads til både den ene korrespondance og lysdæmperen i samme dåse?
Et billede af den tilhørende korrespondance er nødvendig for at kunne finde ud af, hvor tændledningen er tilsluttet.
Der skal ingen nul i dæmperen.

fase
Jeg har lige prøvet at tag nogle flere billeder. Håber det hjælper 😊
Du har taget ledningerne ud af klemmerne, så det ikke er til at se farverne på dem. Kan du fortælle, hvilke ledninger der sad hvor?
Du mangler også at vise forbindelserne i den anden korrespondanceafbryder. Måske er tændledningen i den anden afbryder. Det kommer an på, hvilken korrespondance der er brugt.
Er der overhovedet plads til lysdæmperen og en korrespondanceafbryder i den samme dåse??

fase
På første billede ses at det er kabel installation, og at det er 2 separate korrespondance systemer. Det ser også ud som om det er grå fra hver sin kabel der går til midter klemmen. Så de grå er Korrespondance mellem ledninger og sorte er tændledninger.
Men der er stadig ikke plads til lysdæmper her. 
Måske kan den sidde i den anden ende af korrespondance systemet.  Det er så sort der skal i dæmperens kl. 2 ( brun i 1) Dæmper skal ikke have nul
OG sort og grå skal afmonteres i denne og have muffe på hver for sig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svarene.

Jeg beklager at jeg ikke har været helt tydelig. Ideen var at fjerne krone afbryderen helt og indsætte lysdæmperen i det ene korspodancerne system (den højre afbryderknap) og dermed fjerne den venstre korspodsnce helt. ​System korspodancen skal fortsat virke (dog nu med en afbryder mindre). 

håber det giver mening 😊
Det er jo korrespondance til 2 forskellige lampe steder. Nå men never mind.
1. system; Fra den venstre som skal fjernes sætter du grå og sort sammen i en muffe. Så virker den korrespondance afbryder der sidder et andet sted som enkelt afbryder for det lampested. Hvis denne anden afbryder tænder "fejl" altså ved tryk opad så vender du den anden afbryder
2. system: Lysdæmper monteres med brun i 1  sort i 2 og grå i B Den korrespondance afbryder som sidder et andet sted til System 2 tages ud og sort afmonteres og muffes, Der monteres en original fjeder ved tangent så denne smutter tilbage når man slipper fra knappen. Det skal være sådan at der kun kommer en strøm impuls til dæmper når man trykker. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis