Opsætning af profilbrædder

Goddag godtfolk.

Jeg skal i gang med at sætte nyt loft op i et viktualierum, og til det har jeg købt et par bundter 19x125mm Peetz royal plus ludbehandlede profilbrædder.
Grundet pladsmangel, så har jeg lige efter hjemkomst skåret dem op på mål (der er taget højde for at det skal kunne arbejde, så brædderne er skåret under mål), og nu ligger de på et stort bord i min garage.

Men men men, de skal vel tempereres til rummet inden de skal sættes op i?

De er købt hos 10-4 tømmerhandel hvor de er opbevaret i en stor uopvarmet hal som hos de fleste tømmerhandler. Omkring 80% luftfugtighed lige pt, og tæt på frysepunktet de sidste par dage.

Nu ligger de så skåret op på mål, på et bord i garagen ved 13 graders varme og en fugtighed på cirka 45%
Viktualierummet de skal sættes op i, er 18 til 20 grader alt efter årstid, og en fugtighed mellem 45 og 50%.

Sååå spørgsmålet er, skal jeg lade brædderne temperere i rummet de skal op i, og hvor længe?
Fabrikanten siger selv at de skal sættes op ved 20 grader efter at de har lagt i 7 dage.
Men det lyder lidt overdrevet. 

Mvh. Frank Østergaard
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja og det har jeg så ikke kunne overholde simpelthen fordi pakkerne med brædder var for lange til at kunne være indenfor nogle steder.

Så jeg var nødt til at pakke dem ud og save dem på mål med det samme og ligge dem fladt på et bord. 

Mvh. Frank Østergaard
At lave dem på den måde med alle brædderne i fuldlængde giver normalt alt for meget spild.
Hvis man tænker sig lidt om, og køber brædderne i en længde der går op med afstanden på forskallingen, kan man normalt lave et helt loft med 2-3 m afskær i det hele. I virkeligheden syntes jeg også loftet bliver pænere med nogen endesamlinger fremfor udelukkende hele længder.

Har du ikke et rum der er mere end 3 m langt? Det er de færreste der ikke kan leve med at have et par pakker liggende til tørre i stuen eller lignende en uge.

Selvbygger med stort S. 
Jeg skulle bruge 1,8m, så det gav god mening at købe 4,2m, for mindste spild. 

Og den længde ville virkelig være til stor gene inden i huset i en uge. 

Men er det potentielt så stort et problem at de er blevet pakket ud og skåret på mål og så skal ligge en uge på en plan overflade ?

Mvh. Frank Østergaard
Nej, det er ikke noget problem, men de skal ind i stuetemperatur.

Selvbygger med stort S. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis