Goddag godtfolk.
Jeg skal i gang med at sætte nyt loft op i et viktualierum, og til det har jeg købt et par bundter 19x125mm Peetz royal plus ludbehandlede profilbrædder.
Grundet pladsmangel, så har jeg lige efter hjemkomst skåret dem op på mål (der er taget højde for at det skal kunne arbejde, så brædderne er skåret under mål), og nu ligger de på et stort bord i min garage.
Men men men, de skal vel tempereres til rummet inden de skal sættes op i?
De er købt hos 10-4 tømmerhandel hvor de er opbevaret i en stor uopvarmet hal som hos de fleste tømmerhandler. Omkring 80% luftfugtighed lige pt, og tæt på frysepunktet de sidste par dage.
Nu ligger de så skåret op på mål, på et bord i garagen ved 13 graders varme og en fugtighed på cirka 45%
Viktualierummet de skal sættes op i, er 18 til 20 grader alt efter årstid, og en fugtighed mellem 45 og 50%.
Sååå spørgsmålet er, skal jeg lade brædderne temperere i rummet de skal op i, og hvor længe?
Fabrikanten siger selv at de skal sættes op ved 20 grader efter at de har lagt i 7 dage.
Men det lyder lidt overdrevet.
Mvh. Frank Østergaard