Kan skifte gear i tomgang uden at koble ud, ingen mislyde?

Kia Picanto 1,1 benzin 2008.
hej
Under kørsel ved skift fra 2. Til 3. Går bilen pludselig ud af gear og kan derefter ikke skifte gear - med startet motor kan jeg skifte til alle gear uden at koble ud og helt uden mislyde! - har tjekket skifte kabler og koblingskabel mm. Alt er som det bør være men bilen flytter sig ikke en cm?
Er der nogen der har oplevet dette og kan dele deres erfaring?
På forhånd tak
Bygherren
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du kan skifte gear med motoren kørende og uden at koble ud, har du ingen forbindelse mellem gearstang og gearkasse. Måske er din kobling defekt.

fase
Hvis du kan sætte gearstangen i de forskellige gear-positioner, og gearstangen bliver der, men den kommer aldrig rigtigt i gear, lyder fejlen som noget internt i gearkassen. Hvis du kan sætte gearstangen i alle positioner, altså nærmest som et joystick, er det nok forbindelsen mellem gearstang og gearkasse.

Det er næppe koblingen. 
Tror efterhånden også at jeg er kommet til den slutning at det må være gearkassen der er fejl i - bare mærkeligt at der ikke er nogle grumme lyde når man skifter - jeg kan også skifte i alle gear uden at koble ud !! :o)

Bygherren skrev den 17-02-2025 15:15:00

Tror efterhånden også at jeg er kommet til den slutning at det må være gearkassen der er fejl i - bare mærkeligt at der ikke er nogle grumme lyde når man skifter - jeg kan også skifte i alle gear uden at koble ud !! :o)

Jo, men hvis det er første led i gearkassen der er tabt, så sker der jo reelt ingenting i gearkassen, og derfor er der heller ingen lyde.

Kan du mærke normal modstand når du træder koblingspedalen ned?
Kan du skubbe bilen uden andet end dæk/rullemodstand hvis koblingen ikke trædes ned?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det er et ja til begge dine spørgsmål - koblingspedal føles helt normal og bilen rullede fint da vi skubbede den ind i indkørslen.... :o(
Tænker du har et gearkasseproblem som er lidt uden for DIY jobs(ihvertfald mine)

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis