Hvorfor bliver min radiator ikke varm?

Jeg har 70er hus med gasfyr.

Alle radiatorer varmer tilsyneladende fint pånær een.
Der er en radiator som ikke bliver varm.
Jeg tror helt bestemt, at den har været varm tidligere på vinteren...
Men nu er rummet helt koldt.
Jeg har prøvet at skrue helt op på 5. Der sker ikke noget.

Jeg har prøvet at motionere termostaten ved at skrue den helt ned og helt op 20-30 gange.

Hvad kan der ellers være galt?

Jeg luftede alle radiatorer ud i starten af sæsonen og der var ikke luft i systemet.

Har indsat billede af termostaten

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at tage termostaten af og finf ud af om stiften i pakdåsen kommer ud igen, når du trykker den ind. Hvis den ikke gør det skruer du pakdåsen ud og stikker en stump genstand ind ui hullet for at motionere ventilen inde bag ved. Så skulle der gerne komme varme. Samles i omvendt rækkefølge- 

fase
S. Fabrin skrev den 15-02-2025 10:42:38

Prøv at tage termostaten af og finf ud af om stiften i pakdåsen kommer ud igen, når du trykker den ind. Hvis den ikke gør det skruer du pakdåsen ud og stikker en stump genstand ind ui hullet for at motionere ventilen inde bag ved. Så skulle der gerne komme varme. Samles i omvendt rækkefølge- 

Jeg har prøvet at skrue termostaten af.

Stiften virker som om den sidder fast.
Jeg kan ikke trykke den med fingrene.
Jeg har prøvet at trykke den ind med et stykke træ, men det resulterede bare i huller/fordybninger i træet. Stiften flytter sig ikke.

Hvad kan jeg gøre nu? Skal jeg have fat i VVS'er eller kan jeg selv gøre noget?

Prøv om du, uden at bruge vold, kan trække stiften tilbage med et lille værktøj.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Eller slå forsigtigt på den med en hammer. Det plejer at kunne få den løs.
Hvis du vil bruge en hammer, skal du havefuldstændig styr på din hammer. Skru pakdåsen ud og få ventilen løs ved at stikke en stump genstand ind i hullet, så ventilen går løs. 

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 15-02-2025 12:03:08

Hvis du vil bruge en hammer, skal du havefuldstændig styr på din hammer. Skru pakdåsen ud og få ventilen løs ved at stikke en stump genstand ind i hullet, så ventilen går løs. 

Hvad er pakdåsen?

JohnLarsen skrev den 15-02-2025 11:27:37

Prøv om du, uden at bruge vold, kan trække stiften tilbage med et lille værktøj.

Som en polygrip tang ?

Pakdåsen er den sekskantede del med stiften, der ser ud til at være groet fast i ir. Skru den ud. Hold en klud under, der kan komme lidt vand ud.

fase
S. Fabrin skrev den 15-02-2025 12:16:11

Pakdåsen er den sekskantede del med stiften, der ser ud til at være groet fast i ir. Skru den ud. Hold en klud under, der kan komme lidt vand ud.

Ok. Jeg skal bare skrue den mod uret?

Og have klud under.

Hvad så når den er ude og jeg kan bevæge stiften. Skal jeg så bare skrue på igen? Eller skal jeg have pak garn eller teflon bånd?

Kommer der meget vand ud? Skal jeg slukke for pumpen/fyret først?

Er stiften helt inde eller ude eller delvist på billedet?
LennartBertelsen skrev den 15-02-2025 12:20:02

Ok. Jeg skal bare skrue den mod uret?

Ja, du skal skrue mod uret.
Og have klud under. 
Ja, hold en klud under. Der kan komme lidt vand ud.

Hvad så når den er ude og jeg kan bevæge stiften. Skal jeg så bare skrue på igen? Eller skal jeg have pak garn eller teflon bånd? 
Når du har pakdåsen ude og stiften kan bevæge sig, skal du stikket en skrue eller andet som ikke er spidst ind i hullet for at løsne ventilen i hullet. Når der kommer varme på er ventilen løs og virker. Der skal ikke bruges pakgarn eller teflon.

Kommer der meget vand ud? Skal jeg slukke for pumpen/fyret først? 
Der kan komme lidt vand ud, men du behøver ikke slukke for pumpen først.

Er stiften helt inde eller ude eller delvist på billedet?
 Det har jeg ingen anelse om, men stiften skal kunne bevæge sig frit. Så du skal få den gjort løs inden du skruer den i igen. Så få den gjort løs. Når stiften er løs giver du den lige en lille dråbe symaskineolie.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis