Vandrør i vådrum - Et par spørgsmål

Jeg skal have flyttet en brusekabine i mit badeværelse, og skal i denne forbindelse flytte vandinstallationerne. Normalt, ville man vel lægge rørerne i gulvet, men p.g.a. gulvvarme, så ønsker jeg ikke at hakke gulvet op. Kan jeg fræse rørerne ind i væggen eller den mere alternative løsning op af væggen og hen over loftet ?

Jeg ved at arbejde som dette skal udføres af autoriseret arbejdskraft, så det er kun fræsningen af kanalerne jeg har tænkt mig at udføre. Så kan en autoriseret VVS'er placere rørerne hvorefter jeg igen murer kanalerne til.

Lad mig høre hvad i mener ?

Vådrumsbyggeren.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jaaaaaaa, det kan du da. Har selv gjort det på samme måde - VVS'eren var overmåde glad for at slippe for fræse og murerarbejdet. Han tog en time for at trække fem meter rør og montere dåser, efterfølgende en time for at montere slutdåser (eller hvad de nu hedder), armatur etc.

OG det kan snildt fræses med en vinkelsliber, selvom en rillefræser er optimal.

Mvh.

Jan R.
Har lært af min vvs'er, at ved renovering vil de gøre næsten hvad som helst for få det til at virke. Kan ikke se noget til hinder for, at du smider det hen over loftet - bortset fra du skal have det isoleret godt.
I mit hus snor vandet sig de sjoveste veje pga. en lidt sjov placering af vand og fjernvame (hver sin ende af huset). og begrænsede muligheder for at trække det. Men jvf. VVS'eren en meget normal og - glædeligt - god installation, omstændighederne taget i betragtning.

Mvh.

Jan R.
Hej Rodehouse,

I vejledningen Er der plads nok fra Teknologisk Institut kan man bl.a. læse om, hvilke regler der gælder ved indfræsning af rør i en væg. De skal nemlig kunne udskiftes, uden at hele møjet skal brækkes ned.

Jeg ved godt, at jeg nu for 3. gang inden for 10 minutter henviser til den vejledning (se mine svar til Jeannie og til Elektrikeren), men jeg synes simpelthen, den er så godt skrevet og giver svar på mange spørgsmål.

Hilsen
HansL

Mvh.
HansL
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis