Ujævn fuldspartling - Hva nu?

Vi har revet savsmuldstapet af, fyldt tonsvis af huller i de gamle vægge, fået fræset el ind, fyldt rillerne, fuldspartlet, slebet og grundet - primært i aftentimerne. Vi opdager nu i dagslys (mentalt klar til at sætte filt op), at der er rimelig mange små-huller og ujævnheder.
Vi har levet i dette kaos i halvanden måned (det er alle vægge i lejligheden), så vi vil egentlig gerne bare blive færdige! Men vi vil selvfølgelig også gerne have et pænt resultat, nu vi har brugt så pokkers meget tid og penge. Så har I et godt fif til at udjævne væggene, kan vi faktisk bare køre på med lim og filt, eller er vi virkelig nødt til at spartle det hele over? 😬
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har stået i samme situation. Sætter du filt op, så kommer du til at kunne se ujævnhederne. 
Når man sætter filt op så fremhæves ujævnheder. Så der skal slibes, og spartles igen. 
Men når i spartler så skal der ikke trækkes " et lag på" Den brede spartel skal blot skrabe på væggen hele tiden. Og læg så lidt mere tryk på spartel på den side kører på vej imod. På den måde undgår du de vulker som på billede 1
Slibepapir sættes på et bræt eller klods, så man ikke sliber ned i bølgedale.
PS. Det er kun vulker ud ad der kan ses på filt. små lufthuller i spartel ses ikke. Så hvis det er det eneste så kan i nøjes med at slibe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Et lille trik mht spartlen.
Brug en så bred spartel som mugligt og bøj enderne en lille smule op i begge ender af spartlen.
Det gør at du ikke får de "skarpe" kanter mellem hvert spartel "kørsel".

Filt er notorisk for at afsløre alle fejl under den, så hvis ikke underlaget er totalt i orden så ses det helt tydeligt.
Da jeg satte filt op på en væg revnede det en lille smule, og jeg tænkte at det kunne man ikke se, fordi det var helt nede ved fodpanelet og i et hjørne.... Nu ser jeg det hver dag og ærgrer mig over at jeg ikke gjorde noget ved det mens fejlen var nem at rette.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
For mig at se, kan I komme langt bare ved at slibe ordenligt. Lys ind fra siden, så I på skyggerne tydeligt kan se, hvor der skal slibes. Nogle enkelte steder, hvor der er store fordybninger er det måske nødvendigt at spartle igen før slibning. Som ev elmand skriver, så ses små huller i knappenålshoved størrelse ikke gennem filten.
Har I kun spartlet én gang på en meget ujævn væg, så skal i dog nok spartle det hele igen. Overvej rullespartel, som er let at arbejde med.
Ja rullespartel er noget nemmere at have med at gøre, og meget nemmere at trække jævnt med en bred spartel.
Jeg er i gang med gæstebadeværelset hvor jeg har spartlet de gamle fliser over.

Jeg fik engang det råd, når du synes det er perfekt, så kør lige en ekstra gang rullespartel på og slib igen.

Jeg købte sådan en billig vægsliber, den vejer ikke ret meget, og meget nemmere at styre end en girafsliber.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Tak for al jeres feedback, vi giver væggene en tur mere! Vi har slebet lidt ekstra, indkøbt rullespartel og en bred ergo spartel, så vi forhåbentlig kan få lagt et pænere lag ovenpå.. For vi kommer ik til at fuldspartle en tredje gang 🫠
Hvad er forskellen på "at lægge et lag ovenpå" og så " fuldspartle en tredje gang"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Beklager min forvirrende formulering. Vi vil gå i gang med fuldspartle ovenpå det lag vi allerede har spartlet. Som så bliver anden omgang fuldspartling. Og så håber vi det bliver udmærket, da vi ikke har tid til at fuldspartle en tredje gang :) 
Som jenshøj skriver " Lys ind fra siden, så I på skyggerne tydeligt kan se, hvor der skal slibes."   
Med en kraftig lommelygte eller en lampe som holdes helt tæt på væggen. 
Jeg vil tilføje, at du kan tegne en cirkel med en blyant alle de steder som trænger mest til at blive spartlet eller slebet ned. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Køb din spartelmasse online på Flügger.dk - få leveret eller hent i butik.     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis